Overslaan en naar de inhoud gaan

Dood aan de RFP

Afgelopen week schreef ik hier op Molblog wat onvrede van me af betreffende het re-pitchen van een bestaand account. Ik heb daar veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week schreef ik hier op Molblog wat onvrede van me af Ik heb daar veel positieve reacties op gehad en het bleek voor velen een herkenbare situatie te zijn. Mooi, want deze week las ik een geweldige post over dat andere pitch-gedrocht: de RFP.
De RFP, ofwel Request for Proposal, vormt voor met name multinationaal opererende organisaties, steeds vaker de semi-objectieve basis voor de selectie van een nieuw PR-bureau. Ik schreef in mijn vorige post al over de soms totaal irrelevante informatie die wordt gevraagd, om over de hoeveelheid en de tijdsdruk nog maar te zwijgen.

related partner content for mobile comes here

RFP's bieden schijnveiligheid. Ze kosten ongelofelijk veel werk en tijd, en je kunt je als bureau absoluut niet onderscheiden. De ingevulde RFP zegt niets over de PR-kwaliteiten van het bureau.

Soms loont het om je te verzetten. We hebben een keer vriendelijk bedankt voor de RFP van een grote en prestigieuze klant omdat er binnen acht dagen een volledig PR-plan moest worden gemaakt, met een SWOT-analyse, marktanalyse en een aantal creatieve ideeën voor campagnes.
Binnen acht dagen, in het Engels. En zonder vergoeding. Thanks, but no thanks...
(In dit geval kwam de klant een half jaar later alsnog, omdat het proces toch niet had opgeleverd wat ze zochten, maar dat is hoogst uitzonderlijk.)

Ik snap de behoefte aan meetbaarheid, aan het willen creëren van een 'level playing field' om de verschillende bureaus met elkaar te kunnen vergelijken, maar de RFP's schieten hun doel sterk voorbij. Niemand die het beter kan verwoorden dan Todd Defren, van het . Ik verwijs jullie graag naar zijn

Meer uitgesproken dan dat kan ik het zelf niet zeggen.

(foto met dank aan Shift Communications)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in