Amstel introduceert het Tapje


Amstel ontwikkelt verder in het thuistapsegment en komt met een nieuwe thuistap in pet: het Amstel-tapje.
Speciaal voor de lancering werd de verzamelde bier- en marketingpers vandaag in een woning in Amsterdam-Noord onthaald, Horace Cohen deed de deur open als ultieme Amstel-man. Lekker no-nonsense. Want Amstel is dan ook meest het toegankelijke merk van alle Heinekenmerken, aldus marketingdirecteur Hans Böhm.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet merk heeft onlangs een scherpere positionering gekregen, waarbij nog meer gekeken is naar het hart van Amstel, legt Amstel marketingmanager Maud Meijboom uit: ‘Het gaat bij Amstel om gezelligheid en no-nonsense. Het draait nog meer om gevoel. We hebben onderzocht door wie Amstel wordt gedronken, wanneer en waar, en daaruit blijkt dat mensen van Amstel genieten als ze willen ontspannen, in een vertrouwde omgeving. De Amsteldrinker is een tevreden man, die zijn pils het liefste thuis drinkt, met gezin en vrienden.’
De verscherpte positionering van Amstel wordt vanaf juni gecommuniceerd met een geheel nieuwe themacampagne, waarvan de creatie (na een pitch) weer in handen is van Doom&Dickson.
Terug naar het Tapje: dat wordt geïntroduceerd tijdens de Amstel Gold race op 15 april, met abri-uitingen en een televisiecommercial. Het Tapje zelf is vanaf week 15 in iedere supermarkt te verkrijgen. Adviesprijs: 9,49 euro. Heineken volgt een maand later al en kost 9,99 euro.
Research
Heineken deed maar liefst 5 jaar over de ontwikkelingen van de tap in petvorm. In 2006 ontstond het idee om pet te combineren met het thuistapsysteem, ook wel carbonater genoemd. 3 jaar later was er eindelijk een concept dat werkte, aldus projectmanager Marijke van de Hoogen. Vervolgens werd het product uitontwikkeld aan de hand van consumentenonderzoek, waaruit bijvoorbeeld naar voren kwam dat de thuistap niet uit losse onderdelen moest bestaan, gebruiksvriendelijk moest zijn, visueel aantrekkelijk, makkelijk te tillen, en onder de 10 euro moest kosten.
Daarbij direct een paar bottlenecks van de Grolsch Cheersch-petfles tackelend, die onlangs uit de schappen verdween: die kostte in aanschaf immers 30 euro en bestond uit losse onderdelen (petfles en tapsysteem). En dat is lastig voor de consument, aldus Hans Böhm: ‘Dit gaan mensen maar een paar keer per jaar kopen, en dat wil je geen extra apparaat. Het is handzamer. En het systeem uit het oosten was ook duurder en kleiner.’
Het Tapje kan geopend een maand bewaard in de koelkast, ongeopend een half jaar.
En in hoeverre verschilt het tapje van de Beertender? Hans Böhm: ‘Het Tapje is voor een barbeque, voor feesteljike gelegenheden. Waar mensen vroeger een kratje meenamen, nemen ze nu een handzaam Tapje mee.’ Philip de Ridder, algemeen directeur Heineken, vult aan: ‘En er komen meerdere merken in Tapjevorm, dus kun je op feestjes verschillende biertjes aanbieden. Naast pils ook witbier, bijvoorbeeld.’
Wat gebeurt er met het Heineken Tapvat? Hans Böhm:’Die verdwijnt.’ De Ridder: ‘Het was belangrijk om de prijs onder de 10 euro te krijgen.’
Supermarkten reageren in ieder geval enthousiast aldus Heineken, en dat zal vast komen door de hogere marge op het nieuwe product, in vergelijking met een kratje pils.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid