'Campagnes verkoop alcohol aan jongeren werken niet'
Tegenwoordig krijgt 32 procent van jongeren die daarop uit zijn geen alcohol meer langs de kassa. Dat was twee jaar geleden nog 25 pct, zegt een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in reactie op het onderzoek van de Universiteit Twente.
De supermarktbranche probeert al jaren de verkoop van alcohol aan jongeren onder de zestien jaar terug te dringen met verschillende campagnes. Supermarkten zijn namelijk strafbaar als zij alcohol verkopen aan tieners. Volgens de onderzoekers van de Universiteit Twente 'hebben de verschillende campagnes van verstrekkers geen enkel effect op deze beschikbaarheid gehad'.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe Universiteit Twente liet twintig veertien- en vijftienjaren alcohol inslaan bij in totaal 236 verkooppunten. Bij een eerste poging konden de meeste jongeren de alcohol zo meenemen, aldus de instelling. De tieners schaften de alcohol bij voorkeur aan in de supermarkt, vaak met succes.
Het CBL vindt juist dat 'het de goede kant op gaat, maar het kan wel beter', aldus de zegsvrouw. De brancheorganisatie wil de verkoop van alcohol aan tieners terugdringen richting het niveau van Zweden. Daar krijgt 55 procent van de jongeren geen alcohol langs de kassa. Volgens de woordvoerster laat dit zien hoe lastig het is om het verbod op de verkoop van drank aan tieners te handhaven. 'In Zweden wordt alcohol nota bene in staatswinkels verkocht.'
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid