Overslaan en naar de inhoud gaan

'Campagnes verkoop alcohol aan jongeren werken niet'

De campagnes voor het terugdringen van de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar hebben geen effect, zeggen onderzoekers van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tegenwoordig krijgt 32 procent van jongeren die daarop uit zijn geen alcohol meer langs de kassa. Dat was twee jaar geleden nog 25 pct, zegt een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel () in reactie op het onderzoek van de Universiteit Twente.

related partner content for mobile comes here

De supermarktbranche probeert al jaren de verkoop van alcohol aan jongeren onder de zestien jaar terug te dringen met verschillende campagnes. Supermarkten zijn namelijk strafbaar als zij alcohol verkopen aan tieners. Volgens de onderzoekers van de Universiteit Twente 'hebben de verschillende campagnes van verstrekkers geen enkel effect op deze beschikbaarheid gehad'.

De Universiteit Twente liet twintig veertien- en vijftienjaren alcohol inslaan bij in totaal 236 verkooppunten. Bij een eerste poging konden de meeste jongeren de alcohol zo meenemen, aldus de instelling. De tieners schaften de alcohol bij voorkeur aan in de supermarkt, vaak met succes.

Het CBL vindt juist dat 'het de goede kant op gaat, maar het kan wel beter', aldus de zegsvrouw. De brancheorganisatie wil de verkoop van alcohol aan tieners terugdringen richting het niveau van Zweden. Daar krijgt 55 procent van de jongeren geen alcohol langs de kassa. Volgens de woordvoerster laat dit zien hoe lastig het is om het verbod op de verkoop van drank aan tieners te handhaven. 'In Zweden wordt alcohol nota bene in staatswinkels verkocht.'

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in