Connect!, een recensie
Het boek Connect! – de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap van Menno Lanting, is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. De jury maakte gisteravond de winnaar bekend tijdens het jaarlijkse Managementboekengala in de Rode Hoed te Amsterdam, georganiseerd door Managementboek.nl. SRM las het boek vorig jaar voor Tijdschrift voor Marketing, en kwam tot de volgende recensie:
Ieder die diep in zijn hart nog steeds denkt dat sociale netwerken als Facebook Hyves en YouTube niets meer dan broeinesten zijn voor digitale hangjongeren - waar ultrakorte platitudes worden uitgewisseld, die niet zijn gestoeld op enig inzicht - doet er goed aan Connect! te lezen.
De schrijver Menno Lanting, in het dagelijks leven verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW, is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties. Hij schreef een toegankelijk boek over dit onderwerp.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDeel een ‘Connected! Wereld’ is een mooie tour d’horizon langs de wereld van de sociale netwerken. Daarbij maakt de auteur bovendien een aardig onderscheid tussen degenen die met internet zijn opgegroeid: de digital natives, en degenen die het later hebben moeten bij leren: de digital immigrants. Voor de goede verstaander van de tijdgeest, we hebben het over digitale autochtonen en allochtonen.
Deel twee ‘Connected!Organisatie’ beschrijft in acht heldere hoofdstukken, vaak voorzien van tal van puntige citaten de consequenties voor de organisatie, en de diverse disciplines als productontwikkeling, HRM, marketing en klantenservice . Daarbij heeft hij een nuchtere kijk op zaken en geeft goede tips.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Dat niet. Het boek maakt zijn pretentieuze subtitel niet altijd waar. Zo komt John de manager met talloze Cup-a-Soup momenten langs: het bedrijf moet natuurlijk authentiek, transparant en open zijn en we moeten geen aandacht vragen, maar… aandacht geven.
Uiteraard zijn bedrijven die niet into social media zijn of gaan, volledig ‘old school’ en ten dode opgeschreven.
Ernstiger is dat de kritische toetsing te vaak ontbreekt, zo beschrijft Lanting de openheid van twitterende politici, zonder stil te staan bij de uitwassen van spinnende bewindslieden die hun bestuurlijke taak verwaarlozen ten koste van vaak zelf gehypte persmomenten. Ronduit koddig is zijn marketingformule voor de niet-connected wereld: Verwarring X Bereik = Marge ( VXB=M )
Jammer dat hij zich bezondigt aan dit soort E=MC²-wijsheden. Laat dat aan digital immigrant Einstein over, die met zijn warrige haardos nog altijd lichtjaren voorligt op discriminerende digitale peroxide warhoofden. Maar los van deze uitglijder een lezenswaardig boek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid