Overslaan en naar de inhoud gaan

Connect!, een recensie

Het boek Connect! – de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap van Menno Lanting, is verkozen tot Managementboek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het boek Connect! – de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap van Menno Lanting, is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. De jury maakte gisteravond de winnaar bekend tijdens het jaarlijkse Managementboekengala in de Rode Hoed te Amsterdam, georganiseerd door . las het boek vorig jaar voor Tijdschrift voor Marketing, en kwam tot de volgende recensie:

related partner content for mobile comes here

Ieder die diep in zijn hart nog steeds denkt dat sociale netwerken als Facebook Hyves en YouTube niets meer dan broeinesten zijn voor digitale hangjongeren - waar ultrakorte platitudes worden uitgewisseld, die niet zijn gestoeld op enig inzicht - doet er goed aan Connect! te lezen.
De schrijver Menno Lanting, in het dagelijks leven verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW, is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties. Hij schreef een toegankelijk boek over dit onderwerp.

Deel een ‘Connected! Wereld’ is een mooie tour d’horizon langs de wereld van de sociale netwerken. Daarbij maakt de auteur bovendien een aardig onderscheid tussen degenen die met internet zijn opgegroeid: de digital natives, en degenen die het later hebben moeten bij leren: de digital immigrants. Voor de goede verstaander van de tijdgeest, we hebben het over digitale autochtonen en allochtonen.

Deel twee ‘Connected!Organisatie’ beschrijft in acht heldere hoofdstukken, vaak voorzien van tal van puntige citaten de consequenties voor de organisatie, en de diverse disciplines als productontwikkeling, HRM, marketing en klantenservice . Daarbij heeft hij een nuchtere kijk op zaken en geeft goede tips.

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Dat niet. Het boek maakt zijn pretentieuze subtitel niet altijd waar. Zo komt John de manager met talloze Cup-a-Soup momenten langs: het bedrijf moet natuurlijk authentiek, transparant en open zijn en we moeten geen aandacht vragen, maar… aandacht geven.
Uiteraard zijn bedrijven die niet into social media zijn of gaan, volledig ‘old school’ en ten dode opgeschreven.

Ernstiger is dat de kritische toetsing te vaak ontbreekt, zo beschrijft Lanting de openheid van twitterende politici, zonder stil te staan bij de uitwassen van spinnende bewindslieden die hun bestuurlijke taak verwaarlozen ten koste van vaak zelf gehypte persmomenten. Ronduit koddig is zijn marketingformule voor de niet-connected wereld: Verwarring X Bereik = Marge ( VXB=M )

Jammer dat hij zich bezondigt aan dit soort E=MC²-wijsheden. Laat dat aan digital immigrant Einstein over, die met zijn warrige haardos nog altijd lichtjaren voorligt op discriminerende digitale peroxide warhoofden. Maar los van deze uitglijder een lezenswaardig boek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in