Overslaan en naar de inhoud gaan

Privacy, de nieuwe currency?

Met WhatsApp kan je gratis sms-en naar andere WhatsApp -gebruikers. Althans zo ziet het eruit. WhatsApps verpakt dataverkeer slim…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet misschien direct duidelijk is dat je WhatsApp toestemming hebt gegeven om ál jouw adresgegevens op te slaan op hun eigen server, om zo te kunnen vergelijken wie er allemaal gebruik van maken. Hallo gratis gebruik, dag privacy. WhatsApp belooft wel zorgvuldig om te gaan met je gegevens…. Whaaaahahaha!! Het lijkt er trouwens op dat ook Apple het belang van privacy minder zwaar laat wegen dan zijn eigen zakelijk belang, want als je dergelijke apps goedkeurt in je App Store, ben je dus gewoon medeverantwoordelijk.

related partner content for mobile comes here

Laatst viel ik als een blok voor een Facebook-app (ProfilePeekers) die me zou laten zien wie mijn profiel had bekeken. Aangeraden via Facebookmail door goede friend, die al irl-vriend was. Dus prima reputatie.
Afijn, drie klikken later en ik had niet alleen bijna een uitzuigabonnement op een roof-sms-dienst van Oranjino genomen (‘Wij ontwikkelen, produceren en distribueren diverse concepten op het gebied van online entertainment en informatie diensten’) maar ook al mijn friends geïnfecteerd!
De combinatie van aanbeveling door vertrouwde bron en heftige gluurbehoefte zorgde ervoor dat ik in no time mijn eigen privacy, maar ook die van al mijn friends in de waagschaal had gesteld.

Behavorial targetting is nog zo’n doos van Pandora die allang open is. Als ik Site A bezoek, krijg ik drie dagen later op site Z nog de aanbieding van site A aangesmeerd.

Privacy wordt currency, iets wat je kan opgeven in ruil voor iets anders. Niks mis mee. Gebeurt de hele tijd. Probleem is dat je op het internet in negen van de tien gevallen je privacy inruilt voor troepaanbiedingen. Nog erger, voor een schijntje ruil je ook de privacy van je vrienden in. Ik weet er alles van; ik heb het gedaan, gebruik Whatsapp en Facebook.

Goede zet dus van de om alle gebruikers van Facebook te nomineren als misbruikers van privacy.

Maar dat is eigenlijk niet het punt dat ik wil maken. Dat is namelijk het volgende: wat we nodig hebben is een goede wisselkoers voor privacy. Privacy heeft steeds waarde naarmate ze schaarser wordt. Echter wat ontbreekt is een waardebepaling en een wisselkoers. Wie doet een voorzet?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in