Digitaal nieuws versus print: de Belgische situatie
‘We zitten binnen de verwachtingen, maar tegen de onderkant ervan’, zegt Gert Ysebaert, uitgever bij Corelio, de groep achter onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad. Op 17 juli lanceerde Corelio een iPad-versie van De Standaard, samen met een hernieuwde iPhone-app. Een los exemplaar van de weekkrant kost 79 eurocent (dezelfde prijs die NRC rekent voor zijn iPad-versie), een weekendkrant 1,59 euro. De respectievelijke papieren versies kosten in de winkel 1,25 en 2,40 euro. Een digitaal abonnement kost 159 euro per jaar, tegenover 336 euro voor het papieren equivalent.
Een kleine twee maanden later haalt de krant 1.000 downloads per dag, waarvan 80 procent voor de iPad, de rest voor de iPhone. Bovendien gaat dan nog 40 procent van de opbrengst naar Apple. Ter vergelijking: dagelijks worden ongeveer 92.000 papieren exemplaren van De Standaard verkocht.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTegenover de hoge prijs en de relatief geringe beschikbaarheid van de iPad valt het aantal downloads best mee, vindt Ysebaert. Maar het mag nu al duidelijk zijn, denkt De Tijd, dat noch de iPad, noch de tabletcomputers van rivaliserende producenten de ‘killers’ van de papieren krant worden. ‘Dit initiatief is voor ons een goede monitor om te zien wat er gebeurt op de krantenmarkt’, zegt Ysebaert. ‘Maar wij investeren zwaar voort in de vernieuwing van de papieren krant.’
Verwonderlijk is dat niet. Advertenties in de papieren krant leveren een uitgever nog steeds een veelvoud op van de opbrengst van online reclame. Tegelijk bewijzen de cijfers over de krantenverkoop dat de Vlaming verknocht blijft aan zijn papieren dagblad.
De komende maanden komt er een iPad-versie van de Corelio-kranten Het Nieuwsblad en l’Avenir, en wordt de versie van De Standaard vernieuwd. Bij uitgeverij Roularta staat de iPhone-versie van Knack klaar om live te gaan, begin oktober volgt de iPad-versie. Tegen die tijd komt ook de iPad-versie van de Belgische en Nederlandse kranten van De Persgroep eraan, waaronder De Morgen en Het Laatste Nieuws. Hetzelfde geldt voor de Mediafin-kranten De Tijd en L’Echo, voor de helft in handen van De Persgroep.
Veel toeters en bellen moet de tabletgebruiker niet verwachten. De iPad-versies van de kranten van De Persgroep en Mediafin worden een digitale doordruk van de papieren exemplaren, althans in eerste instantie. Dat is een kwestie van prioriteiten, zegt Frederik Delaplace, redactiedirecteur bij Mediafin. ‘We zijn er niet op uit zoveel mogelijk lezers online te krijgen. We willen iedereen die daarvoor wil betalen goede journalistiek bieden, op welke drager dan ook, papier of digitaal.’
Veel multimediaal vuurwerk valt er bij de Vlaamse krantenuitgeverijen dan ook niet te melden. Gingen de creatieve mogelijkheden van de iPad dan geen nieuwe krant leveren, met een dynamische combinatie van tekst, beeld en video? ‘Ik ben er niet zeker van dat de lezer de weergave van de klassieke krant wil loslaten’, zegt Caspar van Rhijn, directeur innovatie bij Corelio. ‘Het is een bijzonder eenvoudig format en de lezer is ermee vertrouwd.'
Die voorzichtigheid heeft ook een commerciële uitleg. ‘Mensen zijn het gewoon geworden dat online nieuws gratis is, terwijl ze betalen voor de papieren krant’, zegt Ysebaert. ‘Hoe meer de iPad-versie het papieren exemplaar benadert, hoe meer mensen bereid zullen zijn om te betalen.’
Bron: De Tijd, 11 september.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid