De Ruijter start met duurzame hagelslag
Koninklijke De Ruijter kondigde gisteren in Maarssen aan over te stappen op UTZ-gecertificeerde cacao. Concreet betekent het dat vanaf nu een boterham met chocoladehagel - of vlokken- steeds duurzamer wordt: te beginnen met 10 procent, maar in 2015 moet de hele boterham belegd zijn met duurzaam chocoladebeleg.
De overeenkomst met certificeringspartij UTZ en Solidaridad (de drie partijen startten overigens al drie jaar geleden met dit traject) betekent dat de duizenden boeren in het grootste cacaoproducerende land ter wereld- Ivoorkust- een betere toekomst tegemoet kunnen zien, maar het nieuwe beleid waarborgt tegelijkertijd de kwaliteit van de cacaoproductie.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBoeren kampen namelijk met de gevolgen van uitgeputte landbouwgrond, verouderde cacaobomen en hoge ziektedruk door aids. De oogsten gaan achteruit en als gevolg daarvan staat de kwaliteit van cacao toenemend onder druk. En dat is weer een groot probleem voor de fabrikanten.
Je kunt dus zeggen dat de keuze voor duurzaamheid een economisch belang heeft: De Ruijter zag de kwaliteit en het aanbod verminderen, en bedacht dat het enige alternatief verduurzaming van de keten zou zijn. Naast de twee eerder genoemde partijen doet daarom ook een leverancier als Cargill mee.
Betekent dit nu dat De Ruijter tot duurzaamheid heeft besloten toen men zag dat de winstgevendheid in gevaar kon komen? Dat is te sceptisch gedacht volgens Nico Roozen, directeur Solidaridad: ‘Eerst was MVO het ding van PR, en gold MVO-beleid als een risico voor een bedrijf. Maar het verhaal over de werkelijkheid is veranderd. Nu zie je MVO terug in de kernprocessen van een bedrijf. Dat is de innovatie van MVO: als garantie voor continuiteit en winstgevendheid van een bedrijf. Het boerenbelang dient nu het industriebelang.’
Solidaridad zorgt voor de scholing van boeren wat betreft duurzame teeltmethoden. Betere -of beter: geen- inzet van pesticiden en beter omgaan met de grond. De nieuwe kennis zorgt voor hogere inkomsten voor de cacaoboeren: tussen de 100 en 200 euro. Ook investeert De Ruijter direct in twee landbouwcoöperaties in Ivoorkust.
Het chocolade assortiment bevat aanvankelijk een klein deel duurzame cacao (vanaf september 10 procent) omdat het aanbod op de wereldmarkt nog beperkt is. Maar door de investeringen in cooperaties wordt dat percentage vanaf januari 2011 25 procent. Vóór 2015 bestaat alle chocolade broodbeleg voor 100 procent uit duurzame cacao. De interne doelstelling ligt overigens nog iets eerder, aldus De Ruijter.
Achterkant verpakking
UTZ 'Good Inside' werkte vier jaar geleden al eerder samen met Douwe Egberts, voor de productie van duurzame koffie. Het certificeringsbedrijf is bij de Nederlandse consument nog niet erg bekend, maar daar moeten de vermelding en de uitleg op de achterkant van de De Ruijterverpakkingen voortaan verandering in gaan brengen. Dat lijkt me wel te gaan lukken: De Ruijter produceert 12 miljoen pakken hagelslag per jaar, die bij zo’n 65 procent van de Nederlandse huishoudens geregeld op tafel staan. De nieuwe verpakkingen -met certificaat- komen vanaf half september op de schappen.
De Ruijter is niet de eerste chocoladefabrikant die duurzaam gaat werken, eerder committeerden Mars en De Baronie (paaseitjes) zich aan het gebruik van duurzame grondstoffen, en beloofden Verkade en Albert Heijn te starten met duurzame chocola. Maar met De Ruijter hebben we vanaf nu ook duurzaam broodbeleg.
Gaan deze maatregelen er voor zorgen dat een pak hagelslag ook duurder wordt? Bas Boswinkel, directeur Heinz: ‘Nee, deze investeringen zorgen voor een betere oogst. Daarbij is de cacaokostprijs slechts een klein onderdeel van de totale prijs. Uiteraard is het mogelijk dat de prijs gaat stijgen door een stijging van de cacaoprijs, maar daar staat dit initiatief los van.’
Doel is om eerst De Ruijter duurzaam te maken, daarna volgen Heinz-merken Venz en Kwatta (Kwatta? Ja, De Ruijter verkoopt die repen nog steeds in Belgie).
UTZ-programmamanager Daan de Vries, Heinz-directeur Bas Boswinkel, marketingdirector Jochem Schouten, Solidaridad-directeur Nico Roozen en Solidaridad-coordinator op locatie Korotoum Doumbia waren woensdagmiddag 9 september op een perslunch in Maarssen aanwezig, om een en ander toe te lichten. Een overzicht, plus de presentatie van Jochem Schouten, in onderstaande video:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid