Overslaan en naar de inhoud gaan

Help, een klant!

Veel zzp’ers steken nogal wat tijd en energie in het verkrijgen van nieuwe klant. Marketing, sales, acquisitie. Alles wordt uit de kast…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is raar

related partner content for mobile comes here

Wel tijd en aandacht steken in het verwerven van nieuwe klanten, en dan zo ontstellend weinig doen in de fase daarna. Terwijl een bestaande klant 80% op omzet biedt dan een prospect, bij 80% minder investering.

Ontbreekt het aan ideeën, buiten de twee traditionele contactmomenten: de kerstkaart en de ik-ben-met-vakantie-melding? Of verstijven we bij de gedachte een klant om een nieuwe gunst te moeten vragen?

Eerst even het psychologische misverstand uit de weg ruimen

Je doet jezelf te kort als je het gevoel hebt dat je klant jou een opdracht heeft gegund. Jouw klant voelt dat . Die was net zo blij met jou als jij met hem. Elke transactie moet in zijn. De prestatie die jij hebt geleverd, is in balans met het geld dat jouw klant ervoor heeft betaald. Misschien vond ie het zelfs een koopje.

Dan het misverstand dat een klant elke toenadering van jou ziet als hengelen naar een nieuwe opdracht

Als het goed is heeft je klant prettige herinneringen aan jullie eerste transactie. Als jij een tijdje later iets van je laat horen, denkt hij nog steeds positief over jou. Je boodschap landt dus bij voorbaat al bij een welwillende ontvanger (vergelijk dat eens met de manier waarop je binnenkomt bij een prospect die nog niets van jou weet). Sterker nog: jouw klant zal een nieuw aanbod van jou met belangstelling in overweging nemen.

Dat wetende is het verzinnen van een goed idee al een stuk gemakkelijker

Een goed idee is een idee waar jouw klant veel aan heeft, en wat jij als geen ander kunt leveren. Leef je in in de situatie van je klant. Dat kun je, je kent hem immers al. Denk na wat hij nog meer nodig zou kunnen hebben van de producten of diensten die jij levert. En kom met een onweerstaanbaar goed aanbod.

Ga er eens een ochtendje voor zitten

Loop je bestaande klantenbestand door en bedenk wat je ze nog meer te bieden hebt. Maak er geen massamailing van maar behandel ze persoonlijk, stuk voor stuk. Doe liever elke week één klant een mooi aanbod dan in één keer allemaal. Zo’n aanbod komt binnen, blijft hangen en zal zich bij een aanzienlijk deel van je klanten vroeg of laat terugbetalen in nieuwe opdrachten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in