Interview met Harry Hui (PepsiCo China)
Harry Hui was tot voor kort CMO voor PepsiCo China en weet alles van de Chinese jeugd. Hij komt volgende week naar Europa voor een presentatie op DMexco, in Keulen. Molblog sprak even kort met hem.
Lastig om marketeer in China te zijn. De Chinese jeugd is overhyped, experimenteert zich suf, maar is ook eenzaam en staat onder druk om goed te presteren in de maatschappij. Daarnaast kenmerkt de Chinese bevolking zich door grote onderlinge verschillen.
Maar ook het Chinese medialandschap is enorm versplinterd. Twee jaar geleden streden maar liefst 250 mediabureaus om het budget van Pepsico. De Chinese marketeer heeft de keuze over heel wat meer kanalen… Denk aan televisie in de lift, 3D-technieken in winkelcentra, speciale technieken voor adverteren in hotellobby’s of adverteren op de muur achter de wc-pot. Overal past wel een advertentie.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Marktonderzoek in China is enorm lastig. Hoe verzamel je insights uit zo’n grote groep mensen die ook nog onderling enorm verschillen?
Harry Hui: ‘Dat is een uitdaging inderdaad. Er zijn niet alleen regionale verschillen en verschillen tussen stedelingen en mensen op het platteland, maar ook verschillen tussen mensen in steden in het noorden en zuiden, en steden van verschillende grootte. We spreken van steden in tier 1 (metropool), tier 2 (grote stad) en tier 3 (minder grote stad). Mensen uit een metropool hebben andere gewoontes op meerdere niveaus dan mensen uit een ‘kleinere’ Chinese stad. Als je je vragen goed inframed en de juiste cohort pakt, kun je zinvolle antwoorden krijgen. Persoonlijk krijg ik de beste insights van gesprekken met consumenten in een tier 3-stad. Als ik dat combineer met macro-trends kan ik de juiste verbindingen maken.’
Wat is de grootste uitdaging voor Chinese marketeer?
‘Net als bij jullie, proberen om alle veranderingen bij te houden.’
Wat zijn de grootste trends in China als het gaat om mobiel en internet?
‘Ook hier weinig verschil met de rest van de wereld: mobiel internet, 3G en cloud computing.’
In hoeverre verschillen Chinese jongeren met hun Europese leeftijdgenoten, als het gaat om gebruik van mobiel en internet?
‘Er zijn veel verschillen maar ook overeenkomsten. Mobiel en internet verbinden mensen wereldwijd en China is daarin geen uitzondering, met het grootste aantal internetgebruikers en mobiele bellers ter wereld. Ik lees wel in diverse onderzoeken dat Chinese jongeren gemiddeld 20 tot 30 procent meer virtuele vrienden hebben, of online vrienden, dan jongeren in de Westerse wereld. Ander onderzoek –van China mobile- laat zien dat 85 procent van de Chinese jeugd het mobieltje meer waardeert dan het hebben van vrienden of vriendinnen.’
Als je Harry Hui wilt horen spreken dan kan dat :hij spreekt 15 september op het grote (en gratis) tweedaagse digitale marketingcongres (en beurs) DMexco, in Keulen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid