Overslaan en naar de inhoud gaan

De leugens en onnavolgbare redeneringen van Trump zijn een welbewuste strategie

De presidentskandidaat laat zijn toehoorders in totale verwarring achter. Een effectieve debattechniek. Gelukkig is er een tegenstrategie.
Donald Trump tijdens het  presidentiële debat met Kamala Harris. 'They're eating the dogs'
Donald Trump tijdens het presidentiële debat met Kamala Harris: 'They're eating the dogs'
Donald Trump tijdens het  presidentiële debat met Kamala Harris. 'They're eating the dogs'
Donald Trump tijdens het presidentiële debat met Kamala Harris: 'They're eating the dogs'

In aanloop van de Amerikaanse verkiezingen van 5 november 2024 schrijft Farah Nobbe met regelmaat over opvallende zaken en wat Nederlandse professionals hiervan kunnen leren. 

related partner content for mobile comes here

Ken je dat? Je raakt op een familiefeestje in gesprek met een vage oudoom, en voor je het weet, sta je naast het koude buffet in een spervuur van argumenten over dat de aarde plat is en de opwarming van de aarde een hoax. De eerste 3 minuten probeer je je nog te verweren, maar daarna begin je het internationale codegebaar voor 'help me!' te maken naar de rest van het gezelschap.

Je bent zojuist in aanraking geweest met 'Gish Gallop'.
En Trump is de opper Gish Gallopper.

De definitie van Gish Galloping is: 'zóveel bullshit in zó'n korte tijd uitbraken dat de gesprekspartner geen idee meer heeft waar ie het moet zoeken. Het doel is om iemand te begraven in een berg incorrecte, irrelevante en idiote argumenten.'

Deze bijzonder effectieve techniek is vernoemd naar Duane Tolbert Gish, biochemicus en evolutie ontkenner uit de vorige eeuw, die rondtrok om te debatteren met andere wetenschappers.

Om het aanwezige publiek te overtuigen dat de wereld in 7 dagen geschapen was, gooide hij in hoog tempo, met zelfvertrouwen en humor, bergen onzin tegen de muur. Hij ging daarbij altijd als tweede en bleef eindeloos aan het woord.

Waar de wetenschappers in totale verwarring achterbleven, vond het minder goed ingevoerde publiek zijn verhalen best overtuigend (want: die andere spreker leek er niet veel op te zeggen te hebben, dus dan zal er wel een kern van waarheid in zitten toch?) en in ieder geval vermakelijk.

Trump kan dit. Hij bedelft iedereen met flair in zijn onwaarheden en loopt onaangedaan weg, de wereld in verbijstering achterlatend.

Is er überhaupt een manier voor tegenstanders om hier mee om te gaan? Moeilijk. Heel moeilijk. Toch zijn er volgens Mehdi Hasan, journalist en auteur van het boek 'Winning every Argument' wel manieren.


? 1. Kies één punt
Je raakt in verwarring door het spervuur van argumenten. Kies daarom voor één overduidelijk zwak punt waar je op inzoomt en blijf daarbij.

? 2. Ga in de lead.
Zorg dat je in het offensief gaat en de ander zich moet verdedigen. Het is de bedoeling van de Gish Galloper om je te verwarren door het hoge tempo, dus zorg dat je de ander dwingt om te vertragen en te reageren.

? 3. Benoem wat er gebeurt.
 Zeg hardop dat de ander heel snel praat en halve waarheden roept om iedereen in verwarring te brengen. Hierdoor wordt het patroon zichtbaar en verliest het wat glans.

Farah Nobbe is mede-eigenaar van Nobbe Mieras trainingen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in