Overslaan en naar de inhoud gaan

Harrie van Rooij: 'Communicatie is geen instrument om gedrag te sturen'

Sprekers van het CommunicatieCongres 2024 over trends in het vak. Harrie van Rooij bepleit een brede visie op de rol van communicatie.
Harrie van Rooij na het het verdedigen van zijn proefschift
Harrie van Rooij na het het verdedigen van zijn proefschift
Harrie van Rooij na het het verdedigen van zijn proefschift
Harrie van Rooij na het het verdedigen van zijn proefschift

Harrie van Rooij is adviseur communicatiebeleid en gedragsverandering bij de rijksoverheid. Hij studeerde bedrijfscommunicatie en filosofie en promoveerde vorig aan de Radboud Universiteit met het proefschrift Luisteren naar ruis, een studie naar de manier waarop organisaties via communicatie spanningen reduceren.

related partner content for mobile comes here

Zijn filosofische benadering biedt een fundamentele kijk op de rol van de professional in een snel veranderend vakgebied. Van Rooij legt de nadruk op reflectie en diep luisteren binnen organisaties en pleit voor een bredere kijk op de rol van communicatie. 

Van Rooij: 'Communicatie is geen instrument om gedrag te sturen, maar een sociaal proces van betekenisgeving. In plaats van enkel te zenden, moeten we luisteren naar de ruis, de onderliggende signalen die ons meer vertellen dan de kernboodschappen.'

Harrie van Rooij spreekt 8 oktober op het CommunicatieCongres 2024 dat wordt gehouden in Gooiland te Hilversum. Klik hier voor meer informatie.

Welke communicatie-trends zie je opkomen?

'Luisteren en gevoeligheid voor betekenisgeving zijn belangrijker dan ooit. AI zal veel taken veranderen, maar we moeten ons richten op het antropologisch begrijpen van mensen. Polarisatie is een groeiend thema, net als de gevoeligheid voor taal.'

Hoe beïnvloeden deze trends de communicatiesector?

'Er is steeds meer behoefte aan strategieën gebaseerd op complexe sociale analyses. Professionals moeten uit de reflex komen van simpelweg informatie produceren. AI kan dat vervangen en zal grote impact hebben, maar menselijke interpretatie en contact bliven essentieel. Kijk dus naar waar het onvervreemdbare mensenwerk zit.'

Hoe kunnen communicatieprofessionals zich voorbereiden?

'Het is belangrijk om met een brede, nieuwsgierige blik naar situaties te kijken en verbindingen met andere disciplines te zoeken. Het interpreteren van ingewikkelde sociale situaties is de toekomst.'

Wat zijn jouw tips en handvatten voor de toekomst?

'Kijk breed en creatief, focus niet te veel op handvatten. Luisteren en taal zijn lange tijd ondergewaardeerd. We moeten terug naar deze basis.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in