Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace UK spijkert Dove aan wall of shame om plasticvervuiling

Real beauty? Ja, maar ondertussen heeft donkere waarheid over de plasticvervuiling van Dove ook impact op vrouwen en meisjes.
'They almost advertise themselves as being green'
'They almost advertise themselves as being green'
© Greenpeace UK over Dove
'They almost advertise themselves as being green'
'They almost advertise themselves as being green'
© Greenpeace UK over Dove

Het is een beproefde methode, om een groot maatschappelijk (misschien wel wereldwijd) probleem te adresseren, pak je één belangrijke hoofdrolspeler in dat probleem. Denk aan Wakker Dier dat de strijd aan ging met Albert Heijn om kiloknallers en plofkip aan de kaak te stellen. De Britse afdeling van Greenpeace doet dat nu bij Dove. Unilever is één van de grootste concerns die een onderdeel zijn van het plasticprobleem, wat is meer aansprekend dan één merk te targeten en zo de boodschap over de bühne te krijgen?

related partner content for mobile comes here

PLASTIC!!!

De manier waarop voelt misschien wel een beetje gezocht. De redenatie van Greenpeace UK is, ‘Dove pretendeert dan wel een do-good-brand te zijn met het vergroten van eigenwaarde van vrouwen, body positivity, MAAR DOVE IS OOK ÉÉN VAN DE GROOTSTE PLASTICVERVUILERS VAN DE WERELD!!!’

Greenpeace maakte een (vrij lange) film, die in de verte wel iets weg heeft van de stijl van Dove. Daarin gaan moeders en dochters met elkaar in gesprek over Dove. Voordat en nádat ze DE ‘lelijke kant van Dove’ te zien hebben gekregen. Dit is die film:

Toxic Influence: The Dark Side of Dove

Handelingsperspectief

Greenpeace lijkt Dove, of Unilever, slechts indirect aan te spreken. Het wil vooral het verhaal vertellen aan de consument. En dat is waardevol, want hoe vaak ook al in het nieuws geweest is dat Unilever een plastic-uitdaging heeft, voor veel vrouwen in de Dove-doelgroep zal het toch nieuws zijn. Awareness creëren. Wat Greenpeace nalaat is handelingsperspectief bieden.

Anna Diski, campagnevoerder bij Greenpeace UK, zegt de hypocrisie te willen tonen die door de ‘gladde marketing’ van Dove sijpelt. Diski: ‘Het is een reactie die het merk zorgen zou moeten baren – de vrouwen en meisjes die ze beweren te steunen, zullen dit niet pikken en willen dat Dove verandert.’ Maar wat die vrouwen en meisjes nu moeten gaan doen om Dove’s veranderpad te versnellen (boycot? naar een ander merk? brieven schrijven aan Unilever?), dat wordt vooralsnog niet duidelijk gemaakt. De enige oproep aan het einde van het verhaal is: 'Please share this film'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in