Communicatie burger-overheid moet beter


Dit bleek dinsdag uit een onderzoeksrapport over de communicatie tussen de rijksoverheid en burgers. Hierin concludeert de Nationale ombudsman dat ministeries te vaak dewettelijke termijn voor antwoorden overschrijden.
Er zijn wettelijke regels die bepalen binnen welke termijn over een klacht of aanvraag moetworden besloten en binnen hoeveel dagen een ontvangstbevestiging moet worden verstuurd. DeNationale ombudsman onderzocht op eigen initiatief per ministerie of men zich aan deze regelshoudt. Dit is vaak niet het geval.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet blijkt dat er een slecht beeld ontstaat van de overheid doordat deze burgers niet of te laatantwoordt. De ombudsman wil dat de ministeries hem over drie maanden laten wetenwat ze met de aanbevelingen uit het rapport gaan doen.
De ombudsman benadrukt dat verlenging van de wettelijke termijnen het probleem niet oplost. Volgens de ombudsman komen de uitkomsten overeen met de klachten die hij ontvangt vanburgers over de communicatie met de overheid: jaarlijks gaat de helft van de klachten over hetniet of niet op tijd reageren van de overheid.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid