Overslaan en naar de inhoud gaan

Vier trends in media en mediagebruik

Nieuwe technologie heeft geleid tot vier trends in media en mediagebruik.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een eerste trend is de verschuiving in het media-aanbod, van push naar pull: consumenten kiezen steeds meer zelf uit een groot beschikbaar aanbod (pull), in plaats van te accepteren wat over hen wordt uitgestort (push). Duidelijke voorbeelden zijn de tv-ontwikkeling, van twee kanalen in de jaren zestig naar een overdadig aanbod, de (personal) videorecorder en, recenter, internet, een inherent pull-medium. Pullmedia zullen blijven groeien ten koste van pushmedia (kranten).

related partner content for mobile comes here

Een tweede trend is dat grenzen tussen media vervagen. Door digitalisering kunnen gegevens op allerlei instrumenten worden opgeslagen en doorgegeven, zodat we bijvoorbeeld radio kunnen luisteren via de pc, of internetten met ons mobieltje.

Trend drie kan worden omschreven als indringend en interactief entertainment. Consumenten willen interactie met media, er in opgaan. Denk aan de ‘thuisbioscoop’, tv-voting en video- en internetgames.

Een laatste trend is dat consumenten zelf content creëren, met behulp van beschikbare creatieve technologieën (DTP, digitale camera, iTunes). Voorbeelden van deze trend zijn SMS-jes en internetdagboeken.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in