Vier trends in media en mediagebruik


Een eerste trend is de verschuiving in het media-aanbod, van push naar pull: consumenten kiezen steeds meer zelf uit een groot beschikbaar aanbod (pull), in plaats van te accepteren wat over hen wordt uitgestort (push). Duidelijke voorbeelden zijn de tv-ontwikkeling, van twee kanalen in de jaren zestig naar een overdadig aanbod, de (personal) videorecorder en, recenter, internet, een inherent pull-medium. Pullmedia zullen blijven groeien ten koste van pushmedia (kranten).
Een tweede trend is dat grenzen tussen media vervagen. Door digitalisering kunnen gegevens op allerlei instrumenten worden opgeslagen en doorgegeven, zodat we bijvoorbeeld radio kunnen luisteren via de pc, of internetten met ons mobieltje.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTrend drie kan worden omschreven als indringend en interactief entertainment. Consumenten willen interactie met media, er in opgaan. Denk aan de ‘thuisbioscoop’, tv-voting en video- en internetgames.
Een laatste trend is dat consumenten zelf content creëren, met behulp van beschikbare creatieve technologieën (DTP, digitale camera, iTunes). Voorbeelden van deze trend zijn SMS-jes en internetdagboeken.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid