Reclame ‘blockers’ gaan 27 miljard kosten
Dit zegt onderzoekbureau Accenture. Volgens het Amerikaanse bureau, voorheen bekend als Andersen Consulting, bannen consumenten met een digitale recorder nu al 70 procent van alle commercials op hun televisie. Deze trend zal de komende jaren alleen maar groeien, want nu heeft acht procent van de Amerikanen een Tivo of een soortgelijk apparaat in huis, maar in 2009 is dat al opgelopen tot 40 procent.
Het onderzoek maakt duidelijk dat de impact van digitale videorecorders, video on demand en interactieve televisie op de televisie-industrie veel groter is en zal zijn dan tot nu toe werd aangenomen. De onderzoekers wijzen erop dat de verandering in kijkgedrag een grote druk zal uitoefenen op de CPM’s (cost-per-thousand), getallen waarop mediabureaus hun facturen baseren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Daarnaast zullen adverteerders nog meer hun best moeten doen om hun gefragmenteerde publiek te kunnen blijven bereiken. Grote adverteerders zoals McDonalds leunen allang niet meer op één enkele boodschap, maar gebruiken verschillende boodschappen voor verschillende niches.
De televisie-omzet groeit volgens Accenture slechts met 3 procent in 2009, eerder gaven andere analisten een voorspelling die tussen de 6 en 10 procent lag. Dat is een verschil van 27 miljard dollar. De televisie-omzet komt daarmee volgens Accenture op 60 miljard dollar in 2009.
Mediabureaus zitten echter niet stil, zo experimenteert Sci Fi Channel (NBC Universal) al met de mogelijkheden voor video on demand , in samenwerking met een paar adverteerders. Veel bureaus zetten daarnaast hoog in op verregaande product integratie in televisieshows.
Bron: Adage
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid