Koopgedrag verandert sterk


Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een breed onderzoek naar de jongste ontwikkelingen in de detailhandel in Nederland van bureau Trendbox.
De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd op het congres ‘What’s going on in retailing’. Goos Eilander van Trendbox noemt de stijging van biologisch vlees opmerkelijk. ‘De totale vleesomzet is licht gedaald. Desondanks is het aandeel biologisch toegenomen van 1,4 procent in 2002 naar 2,3 procent in 2004.’ Volgens Eilander toont deze verandering aan dat mensen handelen naar wat ze weten en vinden.
’Veranderingen gaan gefaseerd. Eerst moet de kennis er zijn, dan vormt men zich een mening en vervolgens wordt het gedrag aangepast.’
Zo ook bij het doen van boodschappen vanuit huis. Dat stijgt volgens Eilander binnen tien jaar van de 1,5 procent van nu naar boven de 10 procent. ‘Mensen vinden boodschappen doen minder leuk omdat ze niet in de verleiding willen worden gebracht meer te kopen dan ze daadwerkelijk kunnen. Internet helpt deze prijsbewuster wordende consument.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens het onderzoek van Trendbox heeft Albert Heijn zich niet kunnen ontdoen van zijn imago als dure supermarkt. Uit de steekproef blijkt dat de consument de supermarkt weer de duurste winkel in de branche vindt, duurder dan Super de Boer en de Konmar. Op het congres werd ook een onderzoek van TNS Nipo gepresenteerd naar de mate waarin detaillisten inspelen op veranderingen onder consumenten. Daaruit blijkt de formule van Albert Heijn verrassend goed te scoren, aldus de retaildeskundige van Capgemini Bert Keizer. Het aanbod moet volgens hem voldoen aan de drie g's: gemak, genot en gewin. Vooral beleving speelt een steeds sterkere rol. Consumenten zijn op zoek naar winkels die iets extra's te bieden hebben, zowel in de inrichting als in het assortiment ‘Er is verschil tussen boodschappen doen en winkelen. Winkelen is ontspanning. De consument weet van tevoren niet wat hij of zij gaat kopen en wil verleid worden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid