Overslaan en naar de inhoud gaan

Koopgedrag verandert sterk

Biologisch vlees breekt door. Boodschappen doen via internet neemt een grote vlucht en het imago van Albert Heijn als dure supermarkt is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een breed onderzoek naar de jongste ontwikkelingen in de detailhandel in Nederland van bureau Trendbox.

related partner content for mobile comes here

De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd op het congres ‘What’s going on in retailing’. Goos Eilander van Trendbox noemt de stijging van biologisch vlees opmerkelijk. ‘De totale vleesomzet is licht gedaald. Desondanks is het aandeel biologisch toegenomen van 1,4 procent in 2002 naar 2,3 procent in 2004.’ Volgens Eilander toont deze verandering aan dat mensen handelen naar wat ze weten en vinden.
’Veranderingen gaan gefaseerd. Eerst moet de kennis er zijn, dan vormt men zich een mening en vervolgens wordt het gedrag aangepast.’
Zo ook bij het doen van boodschappen vanuit huis. Dat stijgt volgens Eilander binnen tien jaar van de 1,5 procent van nu naar boven de 10 procent. ‘Mensen vinden boodschappen doen minder leuk omdat ze niet in de verleiding willen worden gebracht meer te kopen dan ze daadwerkelijk kunnen. Internet helpt deze prijsbewuster wordende consument.’

Volgens het onderzoek van Trendbox heeft Albert Heijn zich niet kunnen ontdoen van zijn imago als dure supermarkt. Uit de steekproef blijkt dat de consument de supermarkt weer de duurste winkel in de branche vindt, duurder dan Super de Boer en de Konmar. Op het congres werd ook een onderzoek van TNS Nipo gepresenteerd naar de mate waarin detaillisten inspelen op veranderingen onder consumenten. Daaruit blijkt de formule van Albert Heijn verrassend goed te scoren, aldus de retaildeskundige van Capgemini Bert Keizer. Het aanbod moet volgens hem voldoen aan de drie g's: gemak, genot en gewin. Vooral beleving speelt een steeds sterkere rol. Consumenten zijn op zoek naar winkels die iets extra's te bieden hebben, zowel in de inrichting als in het assortiment ‘Er is verschil tussen boodschappen doen en winkelen. Winkelen is ontspanning. De consument weet van tevoren niet wat hij of zij gaat kopen en wil verleid worden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in