Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Biotechnologen communiceren te weinig’

Biotechnologen zijn zich bewust van het belang van de publieke opinie over hun verrichtingen, maar de communicatie met het publiek hapert…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Patricia Osseweijer. Biotechnologie wordt gezien als een van dé technologieën voor behoud en verbetering van kwaliteit van leven. Nieuwe onderzoeksmethoden hebben echter geleid tot maatschappelijke vraagstukken die de steun voor biotechnologie in Europa hebben doen dalen. De afgelopen jaren hebben biotechnologen gezocht naar een adequaat antwoord op de bezorgdheid en twijfels van het publiek.

related partner content for mobile comes here

De promovenda analyseerde diverse communicatieactiviteiten, leidt criteria af voor wetenschapscommunicatie en beschrijft een model voor het bereiken van een groot publiek, gebaseerd op entertainment, emoties en educatie. Ook geeft ze een overzicht van de (institutionele) beperkingen en benodigde competenties van wetenschappers.

Osseweijer laat zien dat biotechnologen vinden dat zij moeten communiceren, maar dat hun gesloten beroepspraktijk een belemmering vormt voor actieve deelname. Naast communicatievaardigheden zijn kennis over de maatschappelijke impact van toepassingen en de aanpak van ethische en maatschappelijke issues noodzakelijk. Belangrijk is volgens de promovenda ook dat wetenschappers reflecteren op hun eigen waarden en meningen over mogelijke toepassingen van eigen onderzoek, in de rol van burger, consument of patiënt. Zeker één op de vier biotechnologen mist deze competentie.

Bij een duurzame introductie van nieuwe technologieën speelt wetenschapscommunicatie een essentiële rol. De universiteit moet hiervoor de verantwoording nemen, zoals zij dat ook doet voor onderzoek en onderwijs, vindt Osseweijer. Dit vereist aanpassingen op institutioneel niveau, onder andere toevoeging van training aan curricula, afstemming met de algemene doelstellingen van de universiteit en opname in (financiële) allocatie- of sturingssystemen. Zo worden wetenschappers volgens de onderzoekster beloond en niet gestraft voor hun inzet in wetenschapscommunicatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in