Overslaan en naar de inhoud gaan

Vier trends in webdesign en usability

Basisfouten in webdesign worden niet meer gemaakt door marketeers, maar met de komst van social media en mobiel duiken nieuwe gevaren op.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De 4 belangrijkste trends in hedendaags webdesign:

related partner content for mobile comes here
  • Servicegerichtheid Websites van bedrijven richten zich meer op service, en niet meer direct op sales. Nieske Van Woerden, senior projectleider bij Ruigrok | NetPanel krijgt tegenwoordig usability-aanvragen vanuit alle branches. ‘Bedrijven zien steeds meer dat gebruiksvriendelijkheid terugslaat op hun merkbeleving. Wanneer je als bedrijf gezien wilt worden als toegankelijk, gemakkelijk en praktisch, dan kun je niet aankomen met een ingewikkelde website. Dat is schadelijk voor je imago.’
  • Inbedden in een multichannelomgeving Webdesign moet optimaal aansluiten bij andere kanalen. Geke Van Dijk, strategy director onderzoeksbureau STBY: ‘Consumenten oriënteren zich tegenwoordig breder dan tien jaar geleden. Dat moet je toestaan. Je moet niet proberen mensen te ‘vangen’. Het is daarbij te kortzichtig om alleen te focussen op online. Consumenten gebruiken tegenwoordig allerlei kanalen door elkaar, dus contacten hebben plaats op verschillende punten.’
  • Eerst bèta, daarna aanpassen Een klantgericht ontwerp wordt eerst in bèta gelanceerd, om het vervolgens aan de hand van gebruikersfeedback de website door te ontwikkelen. Ruben Timmerman, oprichter Usarchy.com: ‘Dit is een prima eerste stap in de richting van user-centered design: de ontwikkeling van je site met je gebruikers.’
  • Verschuiving naar mobiel Het mobiele web brengt weer zijn eigen design- en usabilityregels met zich mee. Joris Leker, oprichter usabilitybureau Valsplat: ‘Het brengt compleet andere randvoorwaarden met zich mee; men internet nu immers op andere plekken, en het schermoppervlak is natuurlijk beperkt. Mobiel gaat nu echt lopen.’ Het hele artikel staat in het laatste nummer van Tijdschrift voor Marketing. Het nummer met als thema ‘design’ valt deze week op de mat.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in