Overslaan en naar de inhoud gaan

De barsten in het Toyota-sprookje

Het grote idool van de auto-industrie, Toyota Motors, heeft het moeilijk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toyota heeft problemen met de productkwaliteit: andere automerken zijn de automaker voorbijgestreefd op kwaliteitsgebied. Ook loopt Toyota’s afzet terug: min 7 procent in de VS, min 12 procent in Europa, min 20 procent in Duitsland.

related partner content for mobile comes here

De verkoop van de Highlander, een benzineslurper van de eerste orde, is in de VS vanwege de hoge brandstofprijzen bijna gehalveerd. En de grondstofprijzen stijgen sterk, iets waar natuurlijk elke fabrikant last van heeft.

Een probleem is wellicht ook dat Toyota’s sterk gecentraliseerde structuur zijn grenzen heeft bereikt. Toyota is een echte mondiale onderneming: slechts een kwart van de omzet wordt in Japan gerealiseerd. Toch wordt het bedrijf zeer sterk centraal en hiërarchisch geleid vanuit het moederland, en heerst er een monocultuur aan de top.

De directie bestaat uit 30 mensen: allemaal mannen, allemaal Japans. Het niveau daaronder telt 87 executives: wederom allemaal mannen en slechts 4 niet-Japanners. Misschien is dat niet meer van deze tijd.

Dit is een samenvatting van een artikel uit Managermagazin.Marketing International verzamelt de belangrijkste artikelen uit 50 internationale marketingvakbladen. De artikelen worden in het Nederlands samengevat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in