De barsten in het Toyota-sprookje
Toyota heeft problemen met de productkwaliteit: andere automerken zijn de automaker voorbijgestreefd op kwaliteitsgebied. Ook loopt Toyota’s afzet terug: min 7 procent in de VS, min 12 procent in Europa, min 20 procent in Duitsland.
De verkoop van de Highlander, een benzineslurper van de eerste orde, is in de VS vanwege de hoge brandstofprijzen bijna gehalveerd. En de grondstofprijzen stijgen sterk, iets waar natuurlijk elke fabrikant last van heeft.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEen probleem is wellicht ook dat Toyota’s sterk gecentraliseerde structuur zijn grenzen heeft bereikt. Toyota is een echte mondiale onderneming: slechts een kwart van de omzet wordt in Japan gerealiseerd. Toch wordt het bedrijf zeer sterk centraal en hiërarchisch geleid vanuit het moederland, en heerst er een monocultuur aan de top.
De directie bestaat uit 30 mensen: allemaal mannen, allemaal Japans. Het niveau daaronder telt 87 executives: wederom allemaal mannen en slechts 4 niet-Japanners. Misschien is dat niet meer van deze tijd.
Dit is een samenvatting van een artikel uit Managermagazin.Marketing International verzamelt de belangrijkste artikelen uit 50 internationale marketingvakbladen. De artikelen worden in het Nederlands samengevat. Meer informatie
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid