Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederland behoudt vertrouwen in bedrijfsleven’

Nederlandse opinieleiders hebben meer vertrouwen in het bedrijfsleven en in de overheid dan een jaar geleden. Nederland is het enige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit de tiende editie van de , het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van pr-bureau Edelman, naar het vertrouwen van 4.475 opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en ngo’s. Het onderzoek is uitgevoerd in november en december 2008, direct na de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

related partner content for mobile comes here

62 procent van de ondervraagde Nederlanders heeft vertrouwen in het bedrijfsleven versus een gemiddelde van 42 procent van de ondervraagde Europeanen. De VS hebben te maken met een historisch dieptepunt; het vertrouwen in het bedrijfsleven is daar op het laagste niveau van dit decennium (van 58 procent in 2008 naar 38 procent in 2009). Een meerderheid van de wereldwijde respondenten roept op tot hechtere samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, en frequente en transparante communicatie om het vertrouwen te herstellen.

In Nederland blijft de overheid het meest vertrouwde instituut: 76 procent van de respondenten vertrouwt de overheid, 60 procent het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de wereldwijde respondenten oproept tot verdere overheidsregulering, met name als het gaat om het voorkomen van toekomstige financiële crises. Zelfs in de VS is meer dan de helft voor striktere regelgeving in plaats van een vrij marktsysteem met minimaal toezicht.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het vertrouwen van Nederlandse opinieleiders in de media is gedaald ten opzichte van vorig jaar: 32 procent van de ondervraagden vertrouwt berichtgeving in kranten (-16 procent), 40 procent vertrouwt radionieuws (-13 procent), 31 procent vertrouwt zakelijke tijdschriften (-12 procent) en 48 procent televisienieuws (-9 procent).

Net zoals afgelopen jaar vertrouwen Nederlandse opinieleiders ‘mensen zoals ikzelf’ het meest als bron van betrouwbare zakelijke informatie (59 procent, een daling van 14 procent). Wetenschappers en experts, en financiële en marktanalisten worden door respectievelijk 56 en 54 procent van de Nederlandse respondenten gezien als meest betrouwbare bronnen; een stijging van 14 en 11 procent in vergelijking met vorig jaar. De ceo en medewerkers van een organisatie worden als minst betrouwbare bron gezien voor bedrijfsinformatie (33 procent resp. 28 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in