Overslaan en naar de inhoud gaan

Het gaat niet om het budget maar om wat je ermee doet

Een royaal marketingbudget leidt niet per definitie tot betere bedrijfsresultaten. Investeer liever in de capaciteiten van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De wereld wordt kleiner, nieuwe technologie biedt nieuwe kansen, informatie wordt steeds toegankelijker, en de macht van de consument neemt toe.

related partner content for mobile comes here

En dat zijn nog niet eens de grootste uitdagingen voor marketeers. Interessant is vooral om de rol van de marketingfunctie binnen de eigen organisatie te bepalen. Die functie zit vaak nog op tactisch niveau. Terwijl marketing toch echt directe impact heeft op de ondernemingsstrategie ¯ en dus thuishoort in de top van het bedrijf.

Daar kun je beslissen over aanwending van het marketingbudget. En daar kun je bijvoorbeeld extra investeren in de capaciteiten van marketeers, zodat elke marketingeuro effectiever wordt ingezet.

Inbedden in organisatie

Uit Amerikaans onderzoek onder senior marketeers blijkt dat de hoogte van een marketingbudget weinig zegt over de uiteindelijke impact op de ondernemingsresultaten. Investeren in de capaciteiten van de marketingafdeling betaalt zich sneller en beter terug. De marketingfunctie moet op de juiste manier worden ingebed in de organisatie. Lees: iedereen moet dezelfde marketingdoelen omarmen en de juiste mensen moeten op de juiste plek zitten. De effecten hiervan op de resultaten zijn lastig meetbaar, en doorgaans indirect. Maar ze zijn er wel degelijk.

Welke bedrijven opereren zo verstandig? Met name bedrijven die focussen op de lange termijn en die niet gaan voor het snelle gewin. Daarnaast bedrijven die echt klantgericht opereren. Analyse van hun bedrijfsresultaten geeft aan dat ze op lange termijn inderdaad bovengemiddelde resultaten laten zien. Bij de beursgenoteerde bedrijven werd bovendien een bovengemiddelde stijging van de aandelenkoers gerealiseerd. Iets wat de onderzoekers vaak hoorden: het gaat niet om harder werken of om hogere marketingbudgetten maar vooral om slimmer werken.

Dit is een samenvatting van een artikel uit Marketing Management .Marketing International verzamelt de belangrijkste artikelen uit 50 internationale marketingvakbladen. De artikelen .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in