Trend: Roze toekomst


Zij waarschuwt: alleen merken en organisaties die zien dat de toekomst roze wordt blijven bestaan (eigen interpretatie).
Op MarCom (16 april jl.) miste zij aansluiting bij het aanwezige publiek. Want nadenken over de lange termijn levert tenslotte geen korte termijn bonus op.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe kern van het verhaal: feminisering van de maatschappij is al op allerlei fronten voelbaar, maar wordt nog onvoldoende erkent door de consumptie maatschappij en de verantwoordelijke merken.
Feminine waarden worden gekenmerkt door inhoud, duurzaamheid, filosofie, individualiteit. Tegenover de masculine waarden als bijvoorbeeld ambitie, competitiviteit, assertiviteit.
Naarmate mensen ouder worden, zowel mannen als vrouwen, zullen de masculine waarden wat meer naar de achtergrond verdwijnen en overheersen de 'roze waarden'. Nog interessanter om dit af te zetten tegen de tendens van vergrijzing.
Oud nieuws misschien. Maar interessant aan het verhaal is de koppeling met kenmerken van de jongere generaties, die 24/7 connected zijn, de transparantie van de markt bepalen en daardoor merken steeds meer beoordelen op het 'nut' wat ze bieden.
Meer beslissingen en behoeften op grond van 'roze waarden' dus. Minder heers en verdeel. Meer deel en heers.
Internationale merken Internationale merken zullen zich moeten afvragen welke markten ze bedienen. Niet alleen culturele verschillen, maar ook 'hormonale' verschillen bepalen de insteek van marketing en communicatie.
Kwaliteit boven kwantiteit. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar hoe kun je van de ene op de andere dag de organisatie sturen van platte winst naar nut? En welke rol spelen de merken daarin? Kritisch kijken naar het verhaal wat je vertelt en wat je zou willen vertellen. Hier ruimte voor maken. Mensen afrekenen op korte en lange termijn visies. Samenwerken. Vandaag nog.
Het verhaal van Justien zelf
Verslag op Frankwatching.com van haar verhaal op het
Congres Consumententrends 2008
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid