Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren en financiële dienstverlening, een lastige combinatie

In verschillende media is er vandaag aandacht besteed aan het Nibud-rapport over het financiële gedrag van jongeren. Het Nibud…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In verschillende media is er vandaag aandacht besteed aan het Nibud-rapport over het financiële gedrag van jongeren. Het Nibud constateert dat jongeren weinig verantwoordelijk gedrag vertonen als het gaat om het gebruik van financiële diensten. Op basis van het rapport adviseert het Nibud om bij het verstrekken van informatie aan jongeren meer ingegaan moet worden op de eventuele gevolgen, risico's, oplossingen en adviezen. Kortom een belangrijke Nibud-oplossing is voorlichting, ik vraag mij echter af hoe effectief deze zal zijn.

related partner content for mobile comes here

De essentie van het probleem lijkt mij veel meer dat jongeren zich niet interesseren in financiële diensten en vanuit gemakzucht acteren. De enige oplossing, en die noemt het Nibud ook, is het in het gezin leren omgaan met financiën. Een mooie uitdaging waarin banken kunnen ondersteunen, zie bijvoorbeeld de geldspelletjes van Postbank in de Easy Blue world.

Overigens bevat het rapport veel leuke data voor marketeers in de financiële dienstverlening. Opvallend is bijvoorbeeld het grote aantal jongeren dat geld leent bij vrienden en familie; mogelijk dat peer-to-peer banking in dit segment (wel) kansrijk is, in navolging van , een niche peer-to-peer bank in de VS

Erik van der Sluis ? IG&H Management Consultants

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in