Jongeren en financiële dienstverlening, een lastige combinatie


In verschillende media is er vandaag aandacht besteed aan het Nibud-rapport over het financiële gedrag van jongeren. Het Nibud constateert dat jongeren weinig verantwoordelijk gedrag vertonen als het gaat om het gebruik van financiële diensten. Op basis van het rapport adviseert het Nibud om bij het verstrekken van informatie aan jongeren meer ingegaan moet worden op de eventuele gevolgen, risico's, oplossingen en adviezen. Kortom een belangrijke Nibud-oplossing is voorlichting, ik vraag mij echter af hoe effectief deze zal zijn.
De essentie van het probleem lijkt mij veel meer dat jongeren zich niet interesseren in financiële diensten en vanuit gemakzucht acteren. De enige oplossing, en die noemt het Nibud ook, is het in het gezin leren omgaan met financiën. Een mooie uitdaging waarin banken kunnen ondersteunen, zie bijvoorbeeld de geldspelletjes van Postbank in de Easy Blue world.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOverigens bevat het rapport veel leuke data voor marketeers in de financiële dienstverlening. Opvallend is bijvoorbeeld het grote aantal jongeren dat geld leent bij vrienden en familie; mogelijk dat peer-to-peer banking in dit segment (wel) kansrijk is, in navolging van Fynanz, een niche peer-to-peer bank in de VS
Erik van der Sluis ? IG&H Management Consultants
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid