Het optimale aantal Social Networks?


Eerder deze week verscheen op een Amerikaanse blog het artikel More Choices, Fewer Sales. Het artikel beschrijft dat consumenten die blootgesteld worden aan (te) veel keuzemogelijkheden, minder kopen dan consumenten die een kleiner aantal keuzes voor zich krijgen.
Ik las dit en mijn gedachten gingen naar online (sociale) netwerken. Ook hier krijgt de consument steeds meer keuze in. Zakelijk gezien zijn er Xing en LinkedIn (mensen willen nogal eens switchen tussen beide), Plaxo en de Nederlandse variant Bizzies, waarvan de laatste twee relatief jong zijn. Hyves is in Nederland al jaren bekend, maar afgelopen weken werd op meerdere blogs ook iCampus onder de aandacht gebracht, zoals ook MySpace onlangs live ging in Nederland.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSToen ik het bovengenoemde artikel dus las, vroeg ik me af of de toename in het aantal online sociale netwerken eenzelfde "nadelig keuze-effect" op kan leveren. Als ik voor mezelf spreek maak ik me niet druk om een online netwerk meer of minder. Ik word lid, neem een kijkje en besluit er wel of niet gebruik van te blijven maken.
Maar hoe denkt een beginnend gebruiker daar over? Verdwaalt hij of zij in de wirwar en haakt deze af? Zoals uit cijfers van de online communities blijkt worden nog steeds veel mensen lid. Is het aantal online communities nog steeds niet voorbij het optimale aantal, de zogenaamde "sweet spot", gegroeid?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid