Overslaan en naar de inhoud gaan

Prediction markets: de wijsheid van de massa

Nieuwe producten zijn onmisbaar voor de groei van een bedrijf. Maar slechts een op de vijf productintroducties heeft succes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit percentage kan flink omhoog als van tevoren duidelijk is hoe groot de vraag naar het betreffende artikel zal zijn. En dat is precies waar de prediction market in voorziet: een groot aantal mensen wordt via financiële prikkels aangemoedigd om zich te begeven op een ‘testmarkt’ met vast omschreven regels.

related partner content for mobile comes here

De bedoeling van zo’n markt is dat een omvangrijke groep verschillende deelnemers voortdurend van elkaar leert en zo relevante, voorspellende informatie aandraagt over de levensvatbaarheid van een product.
De deelnemers worden beloond voor het accuraat voorspellen van de vraag naar het product, en dat werkt beter dan de gebruikelijke marktonderzoeken. Want hoe nuttig en interessant de gegevens van een eenmalige, beperkte peiling ook kunnen zijn, er gaat niets boven de wijsheid van de massa.(Bron: California Management Review)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in