Overslaan en naar de inhoud gaan

Telegraaf kiest voor ‘web-first’ aanpak

Bij De Telegraaf zijn de (deel-)redacties van de papieren krant en internet voortaan geïntegreerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De redactie van De Telegraaf hanteert vanaf deze zomer een ‘web first’-benadering, naar Amerikaans voorbeeld. Waar redacties voor krant en internet voorheen gescheiden functioneerden, zijn beide de afgelopen drie jaar steeds meer geïntegreerd. Dat gebeurde eerst bij de sportredactie, daarna bij de Financiële Telegraaf, weer later bij Vrouw. Als laatste is nu de nieuwsdienst volledig geïntegreerd.

related partner content for mobile comes here

Lara Ankersmit, uitgever digitaal van De Telegraaf: ‘Nieuw nieuws gaat nu direct , al blijft het een afweging van de hoofdredactie welk nieuws men via welk platform brengt. Vroeger besteedden we aandacht aan online als er nog tijd over was. De fase dat internet een deelproduct is zijn we nu volledig voorbij.’ Op de vraag of de zo’n tweehonderd medewerkers tellende redactie van De Telegraaf vanaf nu daadwerkelijk voor honderd procent ‘dedicated’ online werkt, antwoordt Ankersmit: ‘Op chef- en hoofdredactieniveau is het antwoord absoluut ja, maar op medewerkersniveau zijn er nog altijd mensen die alleen een column voor de krant schrijven bijvoorbeeld.’

Net als de redactionele aanpak is ook de sales inmiddels geïntegreerd: print en online vallen onder de crossmediale verantwoordelijkheid van commercieel directeur Sjors Kroon. Opmerkelijk genoeg heeft de nieuwe eigenaar van het AD, de Belgische Persgroep, plannen om juist af te stappen van zo’n ‘integrated newsroom’. Vertrekkend woordvoerder Rob Okhuijsen noemt de stap van De Telegraaf dan ook niet nieuw. ‘Je kunt print en online ook als gescheiden kanalen zien. De Persgroep hanteert zo’n benadering, met Het Laatste Nieuws en .’ Volgens Okhuijsen heeft de keuze tussen een geïntegreerde of een gescheiden werkwijze alles te maken met de weer oplaaiende discussie over ‘hoeveel informatie uitgevers weggeven op internet’: ‘De Telegraaf gaat hiermee door op een weg waar anderen juist beginnen te aarzelen. Steeds meer uitgevers zeggen: met de lessen die we hebben geleerd, zouden we dit niet meer moeten doen.’

Hoe men de redactionele aanpak bij het AD precies gaat organiseren, is nog niet bekend, volgens Okhuijsen gaat de nieuwe organisatie in september van start. Een uitgever die niet aarzelt, is de FD Mediagroep. Daar werken de redacties van Het Financieele Dagblad en BNR sinds vorig jaar geïntegreerd, volgens het ritme van de afnemer: online komt eerst, daarna radio, daarna de krant. Elke redacteur wordt geacht voor de drie mediumtypen te werken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in