Overslaan en naar de inhoud gaan

De baat op straat

Gelijk met de groei van maatschappelijk verantwoord ondernemen groeit ook maatschappelijk betrokken ondernemen, oftewel een bijdrage…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

SEO Economisch Onderzoek onderzocht in opdracht van het ministerie van Economische Zaken het effect van vergelijkbare projecten door woningcorporaties. De conclusie van is dat dergelijke projecten geen (meetbaar) effect hebben op de leefbaarheid in de buurt; deels doordat het effect nihil is en deels doordat een eventueel positief effect teniet wordt gedaan door negatieve neveneffecten. Voorbeelden van de laatste categorie: buurthuizen kunnen problemen met hangjongeren verminderen maar ook voor overlast zorgen of ervoor zorgen dat bepaalde groepen zich buitengesloten voelen, en speeltuinen kunnen de leefbaarheid overdag verbeteren maar ’s avonds hangplekken worden en verloederen.

related partner content for mobile comes here

Op basis van dit onderzoek lijkt het alsof maatschappelijk betrokken ondernemen niet zinvol is. Er zijn echter ook voorbeelden van initiatieven die wél effect hebben: cateraar Albron neemt deel aan het project dat basisscholieren stimuleert meer te bewegen en gezonder te eten, Coca-Cola Nederland startte samen met NOC*NSF en de vereniging van leraren lichamelijke opvoeding (KVLO) het sportprogramma , stimuleert werknemers om mensen te helpen hun administratie op orde te krijgen en zo uit de schulden te blijven, stimuleert werknemers om VMBO-leerlingen te begeleiden binnen buddy-trajecten, en enkele woningcorporaties investeren in met als doel de sociale cohesie in buurten te stimuleren.

Wat deze initiatieven gemeen hebben is dat hierbij gebruik gemaakt wordt van de kennis, kunde en/of kapitaal van de betrokken ondernemingen. Maatschappelijk betrokken ondernemen kan dus wel effectief zijn voor zowel de maatschappij als de onderneming, zolang de laatste niet te ver afdwaalt van zijn sterke punten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in