Overslaan en naar de inhoud gaan

Online marketeers: word wakker!

Er wordt zo ontzettend veel geld in betaalde zoekresultaten (bv. Adwords) gestopt. De reden is natuurlijk simpel: makkelijk ROI berekenen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij organische resultaten (onbetaalde zoekresultaten) is dat veel minder snel en makkelijk te meten. Toch liggen daar de kansen!

related partner content for mobile comes here

Ik werd getriggered toen ik las. Hier staat de verhouding in tussen de budgetten die ingezet worden voor betaalde en onbetaalde zoekresultaten. 88% van het budget werd in 2007 ingezet voor betaalde zoekresultaten, 10% voor onbetaalde.

Boeiend? zullen sommige misschien denken "we weten tenminste wat we ervoor terugkrijgen en we doen het alleen wanneer het ons wat oplevert". Als ik er een voorbeeldje bij geef gaan er misschien wél wat lampjes branden...

Men neme het zoekwoord "hypotheek". Op dat woord wordt in Google maandelijks ongeveer 550.000 keer gezocht. Als je op dat woord wilt adverteren betaal je een Euro of 5 per klik! Laten we aannemen dat 50% van de zoekers zijn of haar zoekopdracht opnieuw doet met een verfijning: dus geen link aanklikt maar opnieuw zoekt met bijvoorbeeld het zoekwoord hypotheekrente. (Het aantal verfijningen ligt overigens ) Er blijven dan 275.000 mensen over die ook daadwerkelijk ergens op een resultaat gaan klikken.

Het is onderzocht dat de eerste 3 (onbetaalde) resultaten ongeveer 70% van de clicks ontvangen. Waarvan 40% op het eerste resultaat klikt. Als je nu de waarde van die 1e plaats in Google op het zoekwoord hypotheek gaat berekenen, kom je op: 275.000 x ?5 x 40% = ? 550.000,-! Dat is dus de waarde van die eerste plek per maand. Want zoveel Euro&;s zou je "kwijt" geweest zijn als je daar evenveel traffic op wilde hebben, maar dan via de betaalde resultaten.

Mijn punt? Het loont zeker om meer geld te stoppen in organische resultaten. Al kun je maar een fractie meepakken van dat zoekvolume.

Elke keer dat iemand je vindt in de onbetaalde zoekresultaten op het woord hypotheek heb je jezelf ? 5,- bespaard. Nog een leuk detail: men klikt 8,5 keer vaker op je organische resultaat dan op je betaalde resultaat.

Oh, als iemand nog ? 6,6 miljoen over heeft (12 x ? 550.000,-) en hypotheken aanbiedt, zorg ik wel dat je je geld binnen een jaar weer hebt terugverdiend. ;)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in