Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe word je een challenger brand?

Merken die meer ambitie hebben dan hun marketingbudget toelaat, dat zijn challenger brands. En wie heeft er nu in deze tijd níet minder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is nogal wat veranderd de afgelopen tijd in marketingland. Allerlei oude spelregels gelden niet meer. Markten verschuiven van volwassenheid naar overcapaciteit waardoor marktleiders zich enorm agressief gaan gedragen. Retailers brengen merken op de markt, consumenten zijn ongrijpbaarder en mondiger geworden… Wie deze en andere moeilijkheden het hoofd wil bieden, zijn merk als belangrijkste asset uit wil dragen, maar niet over onuitputtelijke middelen beschikt om dat te doen, kan de 8 spelregels van TCC hanteren:

related partner content for mobile comes here

1. Breek met het verleden. Denk aan Swatch, toen het merk zag dat het geen horlogemerk hoefde te zijn, maar ook een manier om hedendaags design draagbaar te maken, konden ze ook telefoons en auto’s maken.

2. Maak van je merk een vuurtoren. ‘Normale’ merken passen zich aan aan wat ze denken wat de doelgroep wil horen. Challenger brands maken duidelijk waar ze voor staan.

3. Word thought leader. Zorg dat je het merk bent waar het meest over gesproken wordt. Bijvoorbeeld Wonderbra dat afweek van de norm door niet met een discrete reclame in een vrouwenblad te gaan staan, maar met een uitdagende billboard langs de snelweg.

4. Bedenk een symbool. Aangezien 70% van alle communicatie non-verbaal is, werkt een symbool sterker dan woorden. Denk aan Michael Jordan voor Nike, of het Duracell konijn.

5. Maak keuzes. Veel challengers gaan ten onder aan hun eigen succes, doordat ze teveel gaan willen. Harley Davidson sprak een hele verkeerde doelgroep aan toen het goedkopere modellen ging maken. Oakley verkoopt zijn brillen alleen in de meest stoere zaken en Absolut Vodka adverteert alleen met 1/1 pagina’s full colour.

6. Overcommit. Zoals DHL, dat de klant de mogelijkheid geeft zelf z’n pakkettten te tracen, binnenkort ook via internet. Het bedrijf probeert altijd beter te worden en geeft de klant meer dan hij verwacht.

7. Communicatie maakt het verschil. Door advertising versloeg easyJet KLM, Absolut Smirnoff etc.

8. Focus op ideeën, niet op consumenten. De consuments wil vertrouwd òf verrassend. Vertrouwd zoekt hij bij de marktleider, verrassend bij de challenger. Die moet zichzelf dus steeds vernieuwen. Een goed voorbeeld? Madonna.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in