‘KHN moet eerst zelf regels naleven’
In haar perscommuniqué van 9 september jl. noemt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de onmogelijkheid om jongeren onder de zestien die alcohol kopen strafbaar te stellen, een knelpunt van het huidige alcoholbeleid. De verantwoordelijkheid van volwassen verkopers afschuiven op kinderen is echter een zwaktebod, stelt de Stichting Alcoholpreventie (Stap) en getuigt van onvolwassen ondernemerschap.
De voorgestelde maatregel van KHN is pedagogisch niet verantwoord: jongeren worden er onnodig door gecriminaliseerd. Ook riekt het voorstel naar hypocrisie, aldus Stap. Door de promotie van vele nieuwe aantrekkelijke drankjes heeft de branche de afgelopen jaren alcohol aantrekkelijker gemaakt voor minderjarigen.
Uit een recent onderzoek van Stap (‘Grenzeloos gezellig’) blijkt dat leeftijdscontrole door ondernemers onvoldoende serieus wordt genomen. Ook rapportages van de Keuringsdienst voor Waren tonen aan dat de naleving tekortschiet: de verplichte leeftijdscontrole wordt vaak niet uitgevoerd. Wanneer ondernemers aangeven niet met de leeftijdscontrole uit de voeten te kunnen, wijst dit volgens Stap eerder op onwil dan op een tekort aan regels.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen onderzoek van Intraval (Jongeren en Verbod Kopen Alcohol) laat bovendien zien dat een wettelijk verbod op het kopen van alcohol door jongeren, dit juist extra spannend maakt.
Om alcoholverkoop aan jongeren te beperken zullen de verantwoordelijke verkopers meer aandacht moeten besteden aan de naleving van de huidige regels, vindt Stap. Pas daarna kunnen zij met de vinger gaan wijzen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid