Pretesten: toch maar doen


Verhogen pretests wel of niet de kans op een geslaagde campagne? Die vraag vormde het uitgangspunt van een onderzoek dat de TU Berlijn onlangs deed. Van 122 campagnes werd nagegaan of er een relatie was tussen de pretest en het resultaat van de campagne. Er bleken verschillende campagnes tussen te zitten die het ondanks een slechte pretest goed deden. Het toont aan dat een test vooraf geen garantie biedt op succes. Toch wijzen de onderzoeksresultaten uit dat het de moeite waard is om vooraf te testen. Want uiteindelijk bleek driekwart van de vooraf ‘goedgekeurde’ campagnes het in de markt goed te doen. Van de campagnes die in de pretest matig tot slecht scoorden en toch werden doorgevoerd, deed maar liefst 60 procent het in het ‘echt’ ook niet geweldig.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de ene pretest de andere niet is. Wil een pretest bijdragen aan het welslagen van de campagne, dan is het belangrijk dat hij in een vroeg stadium wordt uitgevoerd. Hoe later het gebeurt, het moeilijker het voor bureau en adverteerder wordt om de campagne nog bij te stellen. Van belang is ook dat de pretest geen routineklus wordt, want dan is de kans groot dat de uitkomsten niet serieus worden genomen. In plaats van een bedreiging zouden bureau en adverteerder er beter aan doen een pretest te beschouwen als een manier om tot een nog beter resultaat te komen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid