Overslaan en naar de inhoud gaan

Pretesten: toch maar doen

Pretests hebben een beroerde reputatie. Ze zouden schadelijk zijn voor de creativiteit en resulteren in middelmatige campagnes. Dat zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Verhogen pretests wel of niet de kans op een geslaagde campagne? Die vraag vormde het uitgangspunt van een onderzoek dat de TU Berlijn onlangs deed. Van 122 campagnes werd nagegaan of er een relatie was tussen de pretest en het resultaat van de campagne. Er bleken verschillende campagnes tussen te zitten die het ondanks een slechte pretest goed deden. Het toont aan dat een test vooraf geen garantie biedt op succes. Toch wijzen de onderzoeksresultaten uit dat het de moeite waard is om vooraf te testen. Want uiteindelijk bleek driekwart van de vooraf ‘goedgekeurde’ campagnes het in de markt goed te doen. Van de campagnes die in de pretest matig tot slecht scoorden en toch werden doorgevoerd, deed maar liefst 60 procent het in het ‘echt’ ook niet geweldig.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt ook dat de ene pretest de andere niet is. Wil een pretest bijdragen aan het welslagen van de campagne, dan is het belangrijk dat hij in een vroeg stadium wordt uitgevoerd. Hoe later het gebeurt, het moeilijker het voor bureau en adverteerder wordt om de campagne nog bij te stellen. Van belang is ook dat de pretest geen routineklus wordt, want dan is de kans groot dat de uitkomsten niet serieus worden genomen. In plaats van een bedreiging zouden bureau en adverteerder er beter aan doen een pretest te beschouwen als een manier om tot een nog beter resultaat te komen.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in