Overheid ontdekt verzuiling in leefstijlen


De behoefte aan leefstijlonderzoeken is groot, zegt Martijn Lampert van marktonderzoeksbureau Motivaction. De klassieke onderzoeken, op sociaal-demografische leest geschoeid, van onder meer het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), zijn namelijk niet meer voldoende om in te schatten wat burgers precies willen. Lampert: ‘Dat werd eens te meer duidelijk bij de snelle opkomst van Pim Fortuyn in 2002.’
De overheid en de politiek begrepen niet dat de 'Fortuynisten' niet eerder in onderzoeken van overheidsorganen zichtbaar waren geworden. Motivaction denkt het wel gezien te hebben in een leefstijlonderzoek, Mentality geheten. Leefstijl van mensen lijkt sindsdien het toverwoord om beter inzicht te krijgen in de behoeften van mensen. Ook andere onderzoeksbureaus in Nederland werken met een vergelijkbaar onderzoeksprincipe als dat van Motivaction.
‘Vooral de liefdadigheidsorganisaties hebben de mogelijkheden van deze onderzoeksmethode snel onderkend, maar ook de voedingsmiddelenmarkt, financiële markt en woningcorporaties,’ zegt Lampert. De groeimarkt voor leefstijlonderzoeken is volgens hem echter de lokale en landelijke overheid, bijvoorbeeld ministeries en de Rijksvoorlichtingsdienst.
Paul Dekker van het SCP erkent de behoefte bij zijn instituut en de overheid naar meer inzicht in subculturen en leefstijlen, ‘maar wat kunnen we er nu precies mee? ‘De vraag is hoe constant de uitkomsten van leefstijlonderzoeken zijn.’ Hij ontkent ook dat het SCP de ontevreden groep mensen nooit heeft gesignaleerd. Inmiddels werken SCP en Motivaction samen in een onderzoek naar de verklaring van de politieke onvrede van vorig jaar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe acht verschillende sociale milieus in Nederland volgens Motivaction zijn: traditionele burgerij; gemaksgeoriënteerden; moderne burgerij; nieuwe conservatieven; kosmopolieten; opwaarts mobielen; postmaterialisten en postmoderne hedonisten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid