Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid ontdekt verzuiling in leefstijlen

In onderzoek en beleid richten ministeries zich meer en meer op groepen mensen die een gezamenlijke leefstijl aanhangen. Er lijkt een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De behoefte aan leefstijlonderzoeken is groot, zegt Martijn Lampert van marktonderzoeksbureau Motivaction. De klassieke onderzoeken, op sociaal-demografische leest geschoeid, van onder meer het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), zijn namelijk niet meer voldoende om in te schatten wat burgers precies willen. Lampert: ‘Dat werd eens te meer duidelijk bij de snelle opkomst van Pim Fortuyn in 2002.’
De overheid en de politiek begrepen niet dat de 'Fortuynisten' niet eerder in onderzoeken van overheidsorganen zichtbaar waren geworden. Motivaction denkt het wel gezien te hebben in een leefstijlonderzoek, Mentality geheten. Leefstijl van mensen lijkt sindsdien het toverwoord om beter inzicht te krijgen in de behoeften van mensen. Ook andere onderzoeksbureaus in Nederland werken met een vergelijkbaar onderzoeksprincipe als dat van Motivaction.

related partner content for mobile comes here

‘Vooral de liefdadigheidsorganisaties hebben de mogelijkheden van deze onderzoeksmethode snel onderkend, maar ook de voedingsmiddelenmarkt, financiële markt en woningcorporaties,’ zegt Lampert. De groeimarkt voor leefstijlonderzoeken is volgens hem echter de lokale en landelijke overheid, bijvoorbeeld ministeries en de Rijksvoorlichtingsdienst.
Paul Dekker van het SCP erkent de behoefte bij zijn instituut en de overheid naar meer inzicht in subculturen en leefstijlen, ‘maar wat kunnen we er nu precies mee? ‘De vraag is hoe constant de uitkomsten van leefstijlonderzoeken zijn.’ Hij ontkent ook dat het SCP de ontevreden groep mensen nooit heeft gesignaleerd. Inmiddels werken SCP en Motivaction samen in een onderzoek naar de verklaring van de politieke onvrede van vorig jaar.

De acht verschillende sociale milieus in Nederland volgens Motivaction zijn: traditionele burgerij; gemaksgeoriënteerden; moderne burgerij; nieuwe conservatieven; kosmopolieten; opwaarts mobielen; postmaterialisten en postmoderne hedonisten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in