Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebusiness te behoudend

De reclamebusiness is buitengewoon behoudend. In de relatie tussen adverteerder en bureau is de afgelopen eeuw nauwelijks iets veranderd.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Ik ken geen enkele industrie waar men z’n beste producten zomaar weggeeft’, zei ooit Peter Sealy, vice president marketing van Coca-Cola. Daarmee doelde hij op de reclamebranche, waar adverteerders die een competitie uitschrijven voor een nieuwe campagne, gratis advies krijgen. Dat dit eigenaardige gebruik nog steeds bestaat, tekent het conservatisme in de reclamewereld. Want in vergelijking met andere takken van dienstverlening loopt de reclamebusiness behoorlijk achter.

related partner content for mobile comes here

Neem bijvoorbeeld de relatie bureau-adverteerder: met een enkel telefoontje kan die laatste het account opzeggen. Zoiets is in de meeste andere bedrijfstakken ondenkbaar. Ook als het gaat om het ‘eigendom’ van de geleverde producten en diensten is de reclamebusiness niet meer van deze tijd. Terwijl het bij tv-programma’s normaal is dat de producent het auteursrecht heeft en houdt, staan reclamebureaus dat recht zonder slag of stoot af. Minstens zo vreemd is de gewoonte dat reclamebureaus maar voor één klant uit dezelfde branche mogen werken. Dat maakt het zo goed als onmogelijk om het specialisme dat men opbouwt, echt te benutten.

Reden genoeg dus om de samenwerking tussen bureau en adverteerder op een andere leest te schoeien. Die samenwerking zou veel meer het karakter moeten krijgen van een soort verloving. Campagnes zouden in licentie gegeven moeten worden, waarbij het auteurschap bij de makers blijft berusten. En het taboe op conflicting accounts kan maar beter meteen afgeschaft worden. Misschien wordt de reclamebusiness door dit soort maatregelen eindelijk een volwassen bedrijfstak.

< SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in