Reclamebusiness te behoudend


‘Ik ken geen enkele industrie waar men z’n beste producten zomaar weggeeft’, zei ooit Peter Sealy, vice president marketing van Coca-Cola. Daarmee doelde hij op de reclamebranche, waar adverteerders die een competitie uitschrijven voor een nieuwe campagne, gratis advies krijgen. Dat dit eigenaardige gebruik nog steeds bestaat, tekent het conservatisme in de reclamewereld. Want in vergelijking met andere takken van dienstverlening loopt de reclamebusiness behoorlijk achter.
Neem bijvoorbeeld de relatie bureau-adverteerder: met een enkel telefoontje kan die laatste het account opzeggen. Zoiets is in de meeste andere bedrijfstakken ondenkbaar. Ook als het gaat om het ‘eigendom’ van de geleverde producten en diensten is de reclamebusiness niet meer van deze tijd. Terwijl het bij tv-programma’s normaal is dat de producent het auteursrecht heeft en houdt, staan reclamebureaus dat recht zonder slag of stoot af. Minstens zo vreemd is de gewoonte dat reclamebureaus maar voor één klant uit dezelfde branche mogen werken. Dat maakt het zo goed als onmogelijk om het specialisme dat men opbouwt, echt te benutten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSReden genoeg dus om de samenwerking tussen bureau en adverteerder op een andere leest te schoeien. Die samenwerking zou veel meer het karakter moeten krijgen van een soort verloving. Campagnes zouden in licentie gegeven moeten worden, waarbij het auteurschap bij de makers blijft berusten. En het taboe op conflicting accounts kan maar beter meteen afgeschaft worden. Misschien wordt de reclamebusiness door dit soort maatregelen eindelijk een volwassen bedrijfstak.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid