Overslaan en naar de inhoud gaan

Ceo van Telfort: ‘Marketing in mobiele telecom is niet intelligent’

De ombouw van het merk Telfort naar O2 kostte vorig jaar 15 miljoen euro, die van O2 weer terug naar Telfort nog eens 5 miljoen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan de Stegge in het interview: ‘Als ik om me heen kijk, lijkt het alsof er werkelijk niets is veranderd in vier jaar mobiele telecommunicatiemarketing. Men was in 1999 al weinig intelligent. Hoefde dat ook niet te zijn. Elke klant was een goeie - wie er het meeste geld tegen aansmeet, kreeg het grootste marktaandeel. Je zou denken: met de huidige volwassenwording zullen partijen de markt wel gaan segmenteren, op zoek naar de waardevolle klant. Maar onze concurrenten KPN, Vodafone, Orange en T-Mobile staan onder grote druk. Hun internationale moeders eisen nog steeds niets anders dan marktaandeel. Anders is er geen bestaansrecht. Zo gaan de oogkleppen weer voor, herhalen ze hun zetten. Bij marketing denk ik aan iets eenvoudigs. Iets dat positioneert en geld oplevert. In hun campagnes brengen onze concurrenten een complex sfeerbeeld. Met een dergelijke boodschap streden ze mee om het marktleiderschap. Een koploperspositie wilden we, dus boden we net als de anderen een scala aan keuzemogelijkheden. Ik moet zeggen: ik voelde me onder dat regime niet altijd makkelijk. Die opgelegde, kostbare imagocampagnes. Maar O2 wilde het spel op hoog niveau spelen. Als ik een snelle deal voorstelde met Ericsson, waarmee we een enorme voorsprong in mobiele data zouden krijgen, stuitte ik op concernbrede afspraken met andere partijen, of rigide technologiestandaarden. Als mijn communicatiemanager een persbericht uit wilde doen, gingen daar in Londen nog twintig slagen overheen. De productiviteit die dat kost. De helft van mijn tijd was ik bezig met dit soort discussies in het bestuur. Begrijpelijk voor een multinational met een pan-Europees merkenbeleid, maar niet bevorderend voor de effectiviteit van de operatie in Nederland.’

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in