Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de risico’s van digital sharecropping

Je zaait video, maar Facebook vangt de oogst.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Frank Schröder*

related partner content for mobile comes here

Aan alle kanten wordt er geknabbeld aan het internet. En er zitten drie partijen aan tafel, als je de =is+eating+the+internet&start=0">Google-zoekresultaten moet geloven: =is+eating+the+internet&start=0">Facebook, en . Onderzoekscijfers onderbouwen dat beeld. In 2015 werden er dan het jaar ervoor (en bijna tien keer zo veel als in 2012). Tussen april en november 2015 het aantal videoviews op Facebook van 4 naar 8 miljard per dag.

Overgeleverd aan de grillen van Silicon Valley-reuzen

Niet voor niets wordt Facebook door steeds meer bedrijven gezien als . Wat weinig mensen zich realiseren, is dat hier een behoorlijk groot risico in schuilt. Dat risico heet ‘digital sharecropping’; wie zijn digitale content vooral aanbiedt op sociale- en video-platformen, is ook overgeleverd aan de grillen van deze Silicon Valley-reuzen. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat Mark Zuckerberg de spelregels eenzijdig verandert.

Feodalisme

De term sharecropping is afkomstig uit de Verenigde Staten ten tijde van de Burgeroorlog en is vergelijkbaar met het feodalisme in Europa. Arme boeren verbouwden hun gewassen op het land van een rijke landeigenaar, die in ruil voor de huur van de grond een percentage van de opbrengst kreeg. Als de leenheer van de ene op de andere dag besloot om zijn tarieven te verhogen of het land te verhuren aan een andere boer, stond je als landbouwer nergens.

Digital sharecropping werd voor het eerst in 2006, dus nog voor de massale opkomst van Twitter en Facebook (YouTube was net aan de weg aan het timmeren). 

Spelregels veranderen

Facebook is de afgelopen jaren niet alleen een groot deel van het internet gaan domineren, het is ook berucht om het voortdurend veranderen van de spelregels. De meest bekende maatregel is de aanpassing van het algoritme, die ervoor zorgde dat content van bedrijfspagina’s nauwelijks meer organisch bereik had. Het was wel een slimme greep; Facebook advertising nam vanaf dat moment een grote vlucht. Noodgedwongen, dat wel.

Facebook, YouTube, Twitter, Meerkat, Periscope, Vine hebben een groot voordeel; het potentiële bereik dat je ermee kunt creëren is relatief groot.

Dat geldt voor veel merken als je het vergelijkt met videocontent op hun eigen website die minder bezoekers trekt. Daarnaast zullen ze een video eerder delen als ze hem tegenkomen op Facebook dan wanneer die op de eigen website staat. In alle gevallen geldt natuurlijk wel dat het bereik binnen de doelgroep pas echt bepaalt of het potentiële bereik (inclusief bereik buiten de doelgroep) ook relevant is.

Minder controle

Aan de andere kant is er minder controle als er gebruik wordt gemaakt van een extern platform. Door je videocontent te verbouwen op de akkers van leenheren koop je een stukje potentieel bereik, maar ook afhankelijkheid.

Het bereik dat je hebt opgebouwd op Facebook kan opeens een stuk minder waard zijn, als blijkt dat gebruikers massaal zijn overgestapt op een ander socialemediaplatform.

Kijkers converteren naar kopers is lastig

Ook blijkt het in de praktijk vaak moeilijk te zijn om kijkers te converteren naar kopers. Externe platforms zijn gebaat bij verkeer op het eigen platform en daarom minder genegen om het verkeer goed af te leveren binnen je eigen domein.

Daarnaast biedt een eigen videoplatform nog een andere interessante mogelijkheid; video-integratie in de customer journey. Hierdoor kun je relevante, eventueel gepersonaliseerde, content aanbieden op het juiste moment aan de juiste kijker. Iedere fase in de klantreis vraagt om andere informatie.

In alle (de meeste) fases blijkt video een geschikt middel om je doelgroep voor te lichten, daar zijn de meeste marketingprofessionals het inmiddels wel over eens.

Maar alleen door gebruik te maken van owned media kan videocontent ook daadwerkelijk geïntegreerd worden de customer journey en daardoor effectiever worden ingezet op het gebied van kostenverlaging, klanttevredenheid, churn-reductie en omzetverhoging.

*Frank Schröder is manager marketing & communicatie Quadia

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in