De strijd tegen suiker. Consumenten willen op drie manieren geholpen worden.
Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken. Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid:
Steeds meer consumenten zijn zich bewust van suikers in producten en willen gezonder eten. Toch lukt het niet altijd om daadwerkelijk verantwoorde keuzes te maken. Deels komt dit omdat niet altijd duidelijk is dat ook aan verantwoord voedsel vaak onnodig suiker wordt toegevoegd. Consumenten kunnen dus wel wat hulp gebruiken bij het maken van bewustere keuzes.
Uit kwalitatief onderzoek van Ipsos blijkt dat de overheid hierin een belangrijke rol zou kunnen spelen. Geïnterviewden gaven aan dat de staat hen op de volgende drie manieren zou kunnen helpen:
- Meer transparantie bieden. “Fabrikanten zijn weliswaar verantwoordelijk, maar vanwege hun commerciële doelen ook zeer onbetrouwbaar.” Van de overheid willen consumenten ‘helderheid’ oftewel; weten wat er in de producten zit en welk effect dat op de gezondheid heeft.
- Een suikertaks invoeren om de bewustwording te vergroten. “Dan ga je nog beter nadenken over die reep chocolade en dan wordt het echt een beloning.”
- ‘Nudgen’ oftewel; consumenten een duwtje in de goede richting geven. “Als het gezonde eten het meest in het oog springt ga je vanzelf al gezondere keuzes maken.” ** Dit kan door richtlijnen in te voeren die het winkeliers verbiedt om ongezonde producten op bepaalde plaatsen in de winkel aan te bieden. Bijvoorbeeld: “geen ‘lekkers’ meer bij de kassa.”
* Lees voor meer informatie over nudging o.a. het boek “Nudge” van Richard H. Thaler & Cass R. Sustein.
Meer lezen?
Wil je meer lezen over de uitdaging om suikerconsumptie te verminderen? Lees dan ons blog en download het white paper: Sugar: What Next?
Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken. Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidNiet alleen de industrie is onbetrouwbaar in haar informatie maar ook de partijen die tegen suiker zijn nemen het niet zo nauw met de informatie over suiker. (Ik ben docent voeding, promoot niet het eten van suiker maar wel het gebruik van gezond verstand en feiten).