Overslaan en naar de inhoud gaan

Beurzen doen het beter

Beurzen in Nederland hebben in 2003 meer dan tien miljoen bezoekers getrokken. Met name de stijging van het aantal bezoekers aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beurzen in Nederland hebben in 2003 meer dan tien miljoen bezoekers getrokken. Met name de stijging van het aantal bezoekers aan publieksbeurzen (bijna 11 procent) is opvallend. In totaal trokken de publieksbeurzen ruim 8 miljoen bezoekers. Het aantal beurzen in deze categorie nam met 9 procent toe tot 601. Het aantal bezoekers aan vakbeurzen groeide met 2,3 procent tot 2.250.000 bezoekers. Het aantal vakbeurzen steeg met 17 procent tot 193 vakbeurzen. Dat blijkt uit cijfers van de Fbtn, de branchevereniging voor beurzen en evenementen in Nederland.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste kerngegevens voor 2003 laten een positief beeld zien voor de beurzenbranche. Maar tegenover de stijging van bezoekers en beurzen staat ook een stijging van de prijzen per m2. Voor vakbeurzen is is die stijging vooral opvallend bij de niet-beurslocaties.
Nog een opvallend gegeven: Na een aantal jaren van teruggang in standgrootte laten de nieuwe cijfers over 2003 een groei zien van de gemiddelde standgrootte. Voor nationale en internationale beurscomplexen is dat nu 39 m2 tegenover 30 m2 in 2002. (Nationaal was dat overigens 48 m2.) De groei is er ook bij de publieksbeurzen.
Het gemiddelde aantal bezoekers per exposant laat een grillig beeld zien. Een sterke groei bij de internationale beurscomplexen, maar een daling bij de nationale en regionale beurslocaties.
Wat betreft de totale bestedingscijfers laat 2003 zien dat er een stijging is met 14,2 procent tot 368.852 euro. Dit zijn dus de bestedingen in Nederland aan vierkante meters. Het jaaroverzicht laat niet zien wat er naast deze mediumbestedingen nog uitgegeven is aan standbouw, personele kosten en bijvoorbeeld promotie. De stijging laat zich verklaren door de groei van de vierkante meters en de stijging van de meterprijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in