Overslaan en naar de inhoud gaan

Joost Manassen weg, maar dat wisten we al

Douwe Egberts Nederland heeft nu officieel bekend gemaakt dat Joost Manassen (42), algemeen directeur van Douwe Egberts Nederland,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nieuws werd echter al begin april bekend, toen op bekend gemaakt werd dat Manassen zijn baan had opgezegd. Het bedrijf gaf toen nog geen commentaar.

related partner content for mobile comes here

Volgens DE houdt het besluit van Manassen verband 'met een geplande verandering van de organisatiestructuur in Nederland, waaraan hij zelf mede vorm gaf.'
Klinkt leuk, maar uit de wandelgangen klinkt dat Manassen geen zin had om nog leiding te geven aan een sterk uitgekleed DE Nederland.
In februari werd al bekend dat moederbedrijf Sara Lee ingrijpend wordt verbouwd en dat bijvoorbeeld de textielmerken verkocht worden. Duidelijk werd ook dat vleesmerk Stegeman en nootjesmerk Duyvis verkocht zouden worden. De lokale vestigingen kregen de opdracht om te zoeken naar bezuinigingen om investeringen in de internationale topmerken mogelijk te maken. Ook het rijstmerk Lassie blijkt er uit te moeten.

Sara Lee International liet toen ook weten dat de vestiging van H&BC in Veenendaal (het voormalige Kortman Intradal) dicht gaat en dat de marketing & salesorganisatie naar Utrecht gaat. De ondersteunende diensten, zoals financiering, personeel en ict, worden weggehaald bij de werkmaatschappijen en gecentraliseerd in Utrecht. Het is nog niet zo, zegt een woordvoerder van Sara Lee International, dat Douwe Egberts Nederland en H&BC daarmee één werkmaatschappij worden, maar ze worden wel op één locatie gehuisvest om kosten te besparen en meer geld vrij te maken voor investeringen in onder andere Senseo.

Achter de hele operatie ligt ook de wens van Sara Lee International om de hele zaak meer centraal aan te gaan sturen en zich te concentreren op de internationale merken. Sara Lee/DE was altijd een vrij decentraal aangestuurde organisatie met een lappendeken aan lokale merken, maar de topman van Sara Lee International, Adriaan Nühn, meent dat tijden veranderd zijn en dat er naar retailers ook één vuist moet worden gemaakt. Productontwikkeling en sales & marketing zouden daarbij ook meer centraal ter hand moeten worden genomen. De lokale vestigingen lijken daarmee veel van hun autonomie te verliezen.

Algemeen directeur Joost Manassen van Douwe Egberts Nederland had geen zin meer om nog leiding te willen geven aan dit proces. In de nieuwe organisatie worden de out of home-activiteiten ook weer losser gemaakt van retail, terwijl de onderdelen nog maar enkele jaren geleden dichter naar elkaar werden gehaald. Manassen zag zijn invloed rap slinken en lijkt dus geen vertrouwen te hebben in de nieuwe structuur.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in