Joost Manassen weg, maar dat wisten we al


Het nieuws werd echter al begin april bekend, toen op marketing_online.nl bekend gemaakt werd dat Manassen zijn baan had opgezegd. Het bedrijf gaf toen nog geen commentaar.
Volgens DE houdt het besluit van Manassen verband 'met een geplande verandering van de organisatiestructuur in Nederland, waaraan hij zelf mede vorm gaf.'
Klinkt leuk, maar uit de wandelgangen klinkt dat Manassen geen zin had om nog leiding te geven aan een sterk uitgekleed DE Nederland.
In februari werd al bekend dat moederbedrijf Sara Lee ingrijpend wordt verbouwd en dat bijvoorbeeld de textielmerken verkocht worden. Duidelijk werd ook dat vleesmerk Stegeman en nootjesmerk Duyvis verkocht zouden worden. De lokale vestigingen kregen de opdracht om te zoeken naar bezuinigingen om investeringen in de internationale topmerken mogelijk te maken. Ook het rijstmerk Lassie blijkt er uit te moeten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSara Lee International liet toen ook weten dat de vestiging van H&BC in Veenendaal (het voormalige Kortman Intradal) dicht gaat en dat de marketing & salesorganisatie naar Utrecht gaat. De ondersteunende diensten, zoals financiering, personeel en ict, worden weggehaald bij de werkmaatschappijen en gecentraliseerd in Utrecht. Het is nog niet zo, zegt een woordvoerder van Sara Lee International, dat Douwe Egberts Nederland en H&BC daarmee één werkmaatschappij worden, maar ze worden wel op één locatie gehuisvest om kosten te besparen en meer geld vrij te maken voor investeringen in onder andere Senseo.
Achter de hele operatie ligt ook de wens van Sara Lee International om de hele zaak meer centraal aan te gaan sturen en zich te concentreren op de internationale merken. Sara Lee/DE was altijd een vrij decentraal aangestuurde organisatie met een lappendeken aan lokale merken, maar de topman van Sara Lee International, Adriaan Nühn, meent dat tijden veranderd zijn en dat er naar retailers ook één vuist moet worden gemaakt. Productontwikkeling en sales & marketing zouden daarbij ook meer centraal ter hand moeten worden genomen. De lokale vestigingen lijken daarmee veel van hun autonomie te verliezen.
Algemeen directeur Joost Manassen van Douwe Egberts Nederland had geen zin meer om nog leiding te willen geven aan dit proces. In de nieuwe organisatie worden de out of home-activiteiten ook weer losser gemaakt van retail, terwijl de onderdelen nog maar enkele jaren geleden dichter naar elkaar werden gehaald. Manassen zag zijn invloed rap slinken en lijkt dus geen vertrouwen te hebben in de nieuwe structuur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid