Goede doelen willen geld uit erfenissen


Onder het motto ‘Iedereen kan de wereld iets goeds nalaten’ zullen de liefdadigheidsinstellingen met radiospotjes en dagbladadvertenties het publiek oproepen een goed doel in zijn testament op te nemen.Het nieuwe samenwerkingsverband bestaat uit de KWF Kankerbestrijding, het Rode Kruis, de Hartstichting, het Wereld Natuur Fonds, Unicef, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Nierstichting, het Reumafonds en Alzheimer Nederland.
Namens de negen heeft hun woordvoerder Marc Wortmann dit gisteren bevestigd. ’De goede doelen merken dat ze steeds meer maatschappelijke taken toegeschoven krijgen doordat de overheid zich terugtrekt’, verklaart Wortmann. ‘Wij kunnen niet eindeloos doorgaan met het versturen van bedelbrieven om aan geld te komen. Met dit initiatief willen we een nieuwe inkomstenbron aanboren.’
De jaarlijkse opbrengst van de fondsenwervende instellingen met keurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving bedraagt ruim 1,7 miljard euro. Daarvan komt 200 miljoen euro uit nalatenschappen. De negen samenwerkende goede doelen verwachten dat de inkomsten uit nalatenschappen kunnen worden verdubbeld of verdrievoudigd.Wortmann: ‘Bij het ministerie van Financiën zullen we volgende maand voor de afschaffing van successierechten pleiten als mensen geld aan het goede doel nalaten.’
De publiekscampagne Nalaten start op 20 januari en loopt tot maart. Naast de oproepen in de media zullen de genoemde organisaties afzonderlijk de eigen achterban benaderen. De organisaties hopen het bestaande beeld te doorbreken dat alleen miljonairs hun erfenis aan goede doelen nalaten. ’Het zal niet meteen geld opleveren’, stelt Wortmann. ‘In eerste instantie gaat het om de bewustwording. De opbrengst zal pas over een jaar of tien duidelijk worden.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het initiatief is van Engeland afgekeken. Daar werd de ‘Remember a charity’-campagne werd een groot succes. Wortmann: ‘Daar hebben zich inmiddels een honderdtal goede doelen bij aangesloten. Als onze campagne aanslaat, kunnen wij het aantal deelnemers ook uitbreiden.’In Nederland krijgt de KWF Kankerbestrijding het meeste geld uit nalatenschappen: 31 miljoen euro per jaar.
Volgens de jongste gegevens van het Centraal Bureau Fondsenwerving neemt de opbrengst uit nalatenschappen voor de goede doelen de laatste jaren enigszins af. In het topjaar 2000 ontvingen de instellingen 238 miljoen euro. In 2001 was dat 231 miljoen euro en een jaar later 208 miljoen euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid