Spar gaat weer adverteren in Nederland
Spar bestaat nog wel voor de Nederlander, maar vooral in het buitenland. In Nederland zijn er nog steeds zo’n 320 Sparwinkels, maar die zijn grotendeels onbekend. Spar is vooral bekend uit het buitenland en het merk wordt door de consument als oubollig beoordeeld. Dus er moet wat veranderen wil de buurtsupermarkt overleven.
Spar heeft samen met het marketing- en communicatiebureau Kega Groep uit Sassenheim de nieuwe campagne ontwikkeld. Spar wil niet de goedkoopste zijn, zoals alle andere supermarkten op dit moment in Nederland, want dat heeft geen zin. De buurtsupermarkt komt ook steevast als duurste uit de bus bij alle prijsvergelijkingen. Toch zal de tv-campagne een tag-on bevatten waarin de prijsaanbiedingen gemeld worden. Het mediabureau van Spar is Kobalt.
Spar heeft wereldwijd 18.000 vestigingen in 31 landen met een omzet van 26 miljard euro. Spar is opgericht door Adriaan van Well in 1932. Samen met 16 van zijn afnemers besloten zij onder het motto ‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’ tot een nauwere samenwerking. Deze samenwerking vond zijn grondslag in centraal inkopen, gezamenlijke reclame, embleemvoering en frequent overleg. Binnen deze samenwerking behielden de afnemers de zelfstandigheid. De destijds unieke vorm van vrijwillig samenwerken werd gevat onder de noemer ‘vrijwillig filiaalbedrijf’. Inmiddels is de Spar-formule aangesloten bij de Sperwer-groep.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid