Overslaan en naar de inhoud gaan

Emerging markets steeds interessanter

Terug van weggeweest. Veel westerse marketeers overwegen om de emerging markets (weer) te betreden. Is dat logisch?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Blijkbaar zijn de Azië-crisis, de Russische roebelcrisis, de peso-, Samba- en Tangocrisis in Latijns-Amerika, al weer vergeten. Feit is dat de economieën van de ‘opkomende markten’ jaarlijks met gemiddeld 5 procent groeien. Daar kunnen de VS en de Europese landen alleen maar van dromen. En dus worden de emerging markets, denk aan China, Taiwan maar ook Polen en Hongarije, interessant.

related partner content for mobile comes here

Of neem Mexico. De 45 miljoen inwoners vormen een forse afzetmarkt. Tot nu toe zijn het met name een paar Amerikaanse fabrikanten van chips (de eetbare) en frisdranken die in Mexico goede zaken doen. Maar niet alleen vanuit financieel oogpunt, ook vanuit de wens tot maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn de emerging markets voor veel bedrijven interessant.

Als ze eenmaal de stap nemen, gaan ze meestal uit van een lichte, ‘culturele’ aanpassing van hun bestaande product- of dienstenaanbod. En dan maar afwachten of het aanslaat. Daarbij vergeten veel marketeers een belangrijk aspect van emerging markets: consumenten in deze landen zijn -betogen drie Zuidamerikaanse wetenschappers- meer dan in het westen gericht op verbetering, ontwikkeling van vaardigheden (en koopkracht) en op verhoging van hun ambitieniveaus. Westerse bedrijven moeten hier meer rekening mee houden, door mee te werken aan de ontwikkeling van ‘productievere’ klanten. Daar profiteren ze zelf van, en de lokale bevolking eveneens.

< SIZE=1>Bron: California Management Review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in