Overslaan en naar de inhoud gaan

De drie kansrijkste wegen tot innovatie

Innoveren blijft volgens kenners de levensader voor iedere onderneming. Punt is dat negen van de tien introducties uiteindelijk meer geld…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En die vervelende conclusie kan doorgaans pas worden getrokken als het te laat is, c.q. het introductiebudget allang is uitgegeven. Zelfs opmerkelijke of populaire introducties halen het niet altijd: in 2000 verraste Apple met de G4 Cube; maar vorig jaar werd dit innovatieve product weer van de markt gehaald, wegens gebrek aan inkomsten. Een sprankelend idee is snel uit de mouw geschud, maar een constante kasstroom, dat is andere koek.

related partner content for mobile comes here

James Andrew en Harold Sirkin van de Boston Consulting Group (inderdaad, van die matrix) bestudeerden het innovatiegedrag van 200 grote ondernemingen in de VS, Japan en een aantal Europese landen. Ze destilleerden hieruit drie kansrijke innovatie-benaderingen. Ten eerste integreren, waarbij de onderneming alle stappen van het innovatieproces zélf neemt, van ontwikkeling tot het incasseren van de winst. Vooral geschikt als bedrijven geen grote haast hebben, en over bewezen technologie of kennis beschikken. Kost veel geld.
Ten tweede orkestreren, waarbij wordt samengewerkt met partners. Iets goedkoper, geschikt in zeer competitieve markten en wanneer de technologie nog in de kinderschoenen staat.
En tot slot de benadering van licenseren, waarbij je zelf het idee bedenkt, maar aan een ander een licensie geeft het werk te doen. Uiteraard relatief goedkoop, en geschikt voor markten waar infrastructuur nog ontbreekt en die nieuw of onbekend zijn voor de innovator. Zo leidt iedere willekeurige marktsituatie, gecombineerd met de vaardigheden en budgetten van de betreffende innovator, vanzelf tot de beste innovatiestrategie.

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Review<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in