Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterblokken rond EK niet vol

De reclameblokken op de publieke omroep in de EK-maand juni zijn nog niet vol, meldt de Ster deze week in Adformatie. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Commercieel directeur Arian Buurman: ‘Het is gewoon druk, maar niet extreem druk.’ De tariefsaanpassing houdt in dat de Ster haar marktindex, een instrument om de capaciteit van reclamezendtijd in de blokken te reguleren, van 1,05 naar 1,00 heeft bijgesteld. Dat betekent feitelijk dat het tarief met 5 procent is gedaald. ‘April en mei waren qua beschikbaarheid zeer overspannen tv-maanden’, aldus Buurman. ‘Toen konden we niet aan de vraag voldoen. Daarom hadden we die prijsindex voor juni op 1,05 gezet, maar nu is er dus nog meer ruimte beschikbaar dan gedacht.’

related partner content for mobile comes here

Volgens Buurman heerst er onder adverteerders minder hoge EK-koorts dan in het topjaar 2000, toen de economie floreerde en het evenement bovendien in Nederland plaatshad. Er zijn volgens haar dit keer ook aanzienlijk minder inhakers. Buurman verwacht dit EK dan ook minder te gaan verdienen dan in 2000 (het WK van 2002 is minder goed vergelijkingsmateriaal, omdat Nederland toen ontbrak en de wedstrijden niet in prime time werden uitgezonden). Ter illustratie: de blokken rond de finale op 4 juli zijn nog niet uitverkocht.

Concurrenten SBS en IP, die hun tarieven tijdens een EK of WK traditiegetrouw verlagen, melden dat hun juni-blokken ‘zo goed als vol’ zitten. Bij SBS houdt men het erop dat de Oranjegekte in adverteerdersland nog lang niet zo groot is als in voorgaande jaren. En bij IP signaleert men de trend dat adverteerders in toenemende mate hun budget spreiden over meerdere blokken (en zenders).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in