Sterblokken rond EK niet vol


Commercieel directeur Arian Buurman: ‘Het is gewoon druk, maar niet extreem druk.’ De tariefsaanpassing houdt in dat de Ster haar marktindex, een instrument om de capaciteit van reclamezendtijd in de blokken te reguleren, van 1,05 naar 1,00 heeft bijgesteld. Dat betekent feitelijk dat het tarief met 5 procent is gedaald. ‘April en mei waren qua beschikbaarheid zeer overspannen tv-maanden’, aldus Buurman. ‘Toen konden we niet aan de vraag voldoen. Daarom hadden we die prijsindex voor juni op 1,05 gezet, maar nu is er dus nog meer ruimte beschikbaar dan gedacht.’
Volgens Buurman heerst er onder adverteerders minder hoge EK-koorts dan in het topjaar 2000, toen de economie floreerde en het evenement bovendien in Nederland plaatshad. Er zijn volgens haar dit keer ook aanzienlijk minder inhakers. Buurman verwacht dit EK dan ook minder te gaan verdienen dan in 2000 (het WK van 2002 is minder goed vergelijkingsmateriaal, omdat Nederland toen ontbrak en de wedstrijden niet in prime time werden uitgezonden). Ter illustratie: de blokken rond de finale op 4 juli zijn nog niet uitverkocht.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSConcurrenten SBS en IP, die hun tarieven tijdens een EK of WK traditiegetrouw verlagen, melden dat hun juni-blokken ‘zo goed als vol’ zitten. Bij SBS houdt men het erop dat de Oranjegekte in adverteerdersland nog lang niet zo groot is als in voorgaande jaren. En bij IP signaleert men de trend dat adverteerders in toenemende mate hun budget spreiden over meerdere blokken (en zenders).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid