Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Word of Mouth via Twitter

Word of mouth marketingbureau Buzzer deed onderzoek naar de vraag of je effectief word of mouth kunt verspreiden in 140 karakters. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Word of mouth marketingbureau deed onderzoek naar de vraag of je effectief word of mouth kunt verspreiden in 140 karakters. De conclusie: het potentiele bereik is groot en Twitteraars kunnen veel kwijt in weinig woorden. Twitter lijkt volgens de onderzoekers een goede manier om de dialoog met consumenten aan te gaan. Voor veel adverteerders lijkt dit echter nog toekomstmuziek.

related partner content for mobile comes here

Buzzer onderzocht hoe consumenten twitteren over een nieuw Maggi-product: het Wokblokje.

Het marketingbureau laat consumenten nieuwe producten ervaren en daar vervolgens over vertellen, ook via Twitter. Het bureau nam actief deel aan de Twitter-conversatie met informatie over de Maggi-campagne en het product, door vragen te stellen aan de Twitteraars en die van hen te beantwoorden.

De resultaten: 35 procent van de twitterende buzzers stuurde tweets. 80 procent van hen deelde hun mening over het product, 55 procent vertelde over hun gebruikerservaring.

Ondanks de beperkte ruimte werden opvallend veel kookideeën uitgewisseld via het microblog, bijvoorbeeld: “(Twitternaam) courgette soep gemaakt met knoflook wokblokje. Lekker qua smaak! En gemakkelijk! ”.

Met   zijn de meeste tweets over dit product te vinden. 65 procent van de twitteraars leest alleen. Ze zijn vooral benieuwd naar wat anderen van het wokproduct vinden en hoe zij het gebruiken.
 
Gedurende de eerste drie weken van de campagne zijn circa 300 tweets verstuurd door 50 unieke mensen. Gemiddeld hebben deze mensen 40 followers. Dit betekent dat die 300 berichtjes 2000 mensen gemiddeld 6 keer kunnen bereiken, oftewel 12.000 word of mouth-impressies.
 
Gemiddeld leidde bijna elk berichtje tot een reactie: 270 keer. Met daarin vragen over het product (60 procent), meningen over het product (50 procent) en retweets (18 procent). Dit voegt 10.800 potentiele WoM-impressies toe. Tenslotte heeft 13 procent van de zenders Twitter gekoppeld aan een sociaal netwerk. Het extra bereik hiervan is nog onbekend. Opgeteld genereerden 50 mensen een potentieel bereik van ongeveer 22.000 impressies in 3 weken. Het is nog niet mogelijk om te meten hoeveel ‘tweets’ door de volgers echt gelezen zijn.
 
Twitter als marketingtool

Twitter lijkt volgens de onderzoekers een veelbelovende toekomst te hebben als word of mouth- en marketingmedium. 45 procent van de Buzzer-twitteraars vindt het een goede manier om word of mouth te verspreiden. Gegeven de inhoud en het hoge percentage reacties, lijkt het zelfs in deze vroege fase al een goede manier om de dialoog over producten en diensten aan te gaan. Voor veel adverteerders is dit echter nog toekomstmuziek: Marketing Online meldde dat Multiscope onderzocht dat nog maar .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in