Miskend talent


Onze architecten bouwen over de hele wereld en namen als Rem Koolhaas en Ben van Berkel hebben in de wereldwijde architectuur net zo een grote reputatie als John Hegarty en Dan Weiden in de reclame.
Maar niet alleen in de architectuur doen wij het goed. Ook ons product- en meubeldesign mogen zich in een wereldwijde belangstelling verheugen. Marcel Wanders is in designland net zo populair als Lady Gaga in de muziek en de meubels van Moooooi en Droog design sieren menige boardroom around the globe.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEn als je nou aan alle buitenlandse bewonderaars van Nederlands design en architectuur vraagt waarom die Nederlanders zo goed zijn, hoor je twee dingen: Nederlanders denken vanuit een groot idee en Nederlanders zijn gewend om creatief met beperkingen om te gaan.
En nou kom ik bij mijn punt. Hoe komt het dan dat er van al die creatieve Nederlandse talenten er geen een, nou oké, bijna geen een in de reclame werkt? Hoe komt het anders dat het meeste creatieve Nederlandse reclamewerk er totaal zielloos uitziet? Geen liefde, geen smaak, geen idee, geen kracht, geen vreugde, niks van dat al.
Dat ligt dus niet aan het gebrek aan geld of gebrek aan talent. Dat ligt aan een verkeerde opvoeding. Op de Nederlandse academies leert geen enkele creatief nog een overtuigend stukje te schrijven, of een pakkende lay-out te maken. Nee, ze leren er ideeën maken. Als of je bij Ajax mag gaan spelen om te leren voetballen.
De Nederlandse reclameacademies moeten hoognodig op de schop. Want als je al geen ideeën kan verzinnen, hoor je helemaal niet op zo’n academie thuis. Op de academie hoor je de allerfijnste kneepjes van het vak te leren, hoe je de allerallerlaatste puntjes op de i moet zetten. Want in advertsing zit, zoals mijn oude baas Frank Lowe zo mooi kon zeggen ‘god in the detail’. En gaan idee en vorm hand in hand.
En let maar op, dan worden de Nederlandse reclamecreatieven straks net zo beroemd en succesvol als hun designbroeders. Talent genoeg.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid