Overslaan en naar de inhoud gaan

Miskend talent

Als u door een gemiddelde winkelstraat in Nederland loopt, lijkt het wellicht een vreemde constatering, maar het is toch echt waar:…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onze architecten bouwen over de hele wereld en namen als Rem Koolhaas en Ben van Berkel hebben in de wereldwijde architectuur net zo een grote reputatie als John Hegarty en Dan Weiden in de reclame.

related partner content for mobile comes here

Maar niet alleen in de architectuur doen wij het goed. Ook ons product- en meubeldesign mogen zich in een wereldwijde belangstelling verheugen. Marcel Wanders is in designland net zo populair als Lady Gaga in de muziek en de meubels van Moooooi en Droog design sieren menige boardroom around the globe.

En als je nou aan alle buitenlandse bewonderaars van Nederlands design en architectuur vraagt waarom die Nederlanders zo goed zijn, hoor je twee dingen: Nederlanders denken vanuit een groot idee en Nederlanders zijn gewend om creatief met beperkingen om te gaan.

En nou kom ik bij mijn punt. Hoe komt het dan dat er van al die creatieve Nederlandse talenten er geen een, nou oké, bijna geen een in de reclame werkt? Hoe komt het anders dat het meeste creatieve Nederlandse reclamewerk er totaal zielloos uitziet? Geen liefde, geen smaak, geen idee, geen kracht, geen vreugde, niks van dat al.

Dat ligt dus niet aan het gebrek aan geld of gebrek aan talent. Dat ligt aan een verkeerde opvoeding. Op de Nederlandse academies leert geen enkele creatief nog een overtuigend stukje te schrijven, of een pakkende lay-out te maken. Nee, ze leren er ideeën maken. Als of je bij Ajax mag gaan spelen om te leren voetballen.

De Nederlandse reclameacademies moeten hoognodig op de schop. Want als je al geen ideeën kan verzinnen, hoor je helemaal niet op zo’n academie thuis. Op de academie hoor je de allerfijnste kneepjes van het vak te leren, hoe je de allerallerlaatste puntjes op de i moet zetten. Want in advertsing zit, zoals mijn oude baas Frank Lowe zo mooi kon zeggen ‘god in the detail’. En gaan idee en vorm hand in hand.
En let maar op, dan worden de Nederlandse reclamecreatieven straks net zo beroemd en succesvol als hun designbroeders. Talent genoeg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in