Overslaan en naar de inhoud gaan

Top20 introducties in supermarkt

Er zijn in 2009 niet zoveel succesvolle producten in de Nederlandse supermarkten geïntroduceerd, zo blijkt uit de Intro Top 20 van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De oorzaken zijn ten eerste behoudend consumentengedrag vanwege de crisis, maar ook een minder creatief/baanbrekend introductie-aanbod van fabrikanten, en als laatste aarzeling bij supermarkten. Zo valt te lezen in .

related partner content for mobile comes here

Nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten hebben het in 2009 niet makkelijk gehad. Drie innovaties behaalden een omzet van meer dan 100 duizend euro per week, twee jaar geleden waren dat er nog 13, meldt IRI Nederland. De grootste introductie is Marlboro Flavor Plus. Deze sigaret boekt in zijn eerste jaar de hoogste weekomzet van alle nieuwe producten die de laatste tien jaar op de markt zijn gebracht.

In de Top20 van 2009 staan verder twee nieuwe merken: Jillz van Heineken en Monster, het energiedrankje van Coca-Cola. De rest in de top zijn nieuwe concepten en smaakvarianten onder bestaande merken.

Het marktonderzoeksbureau vindt het opvallend dat multinationals de lijst domineren. Die hebben ruimere budgetten voor R&D, media en promotieondersteuning. Alleen Beemster 30+ kaas en Remia Feestsauzen zijn afkomstig van relatief kleine lokale bedrijven. Merk Mona heeft drie introducties in de Top20 staan.

Product Gemiddelde weekomzet
1. Marlboro Flavor Plus 457,6
2. Ariel Excel Gel 144,1
3. Mona ChocoDreams 100,0
4. Robijn Sensation 98,4
5. Jillz cider 97,9
6. Beemster 30+ 94,3
7. Danone Activia Start 93,3
8. Mona Oud-Hollandsche Pudding 88,6
9. Remia Feestsauzen 85,4
10. Dreft Platinum 80,8
11. Friesche Vlag Vla Combi 80,1
12. Mona "feestelijke" XL Luchtige Slagroompudding met aardbeiensaus 76,6
13. Bonduelle Pure 75,4
14. Robijn Klein & Krachtig Black Velvet 74,7
15. Monster 68,4
16. Unox Biologische Soep 67,4
17. Taksi Tropisch Fruit Geen Suiker Toegevoegd 64,3
18. Persil Gold Cold Power 63,8
19. Vifit Superfruit 53,9
20. Becel Brood 53,6

* = Omzet per week in de Nederlandse supermarkten, in duizenden euro’s

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in