Overslaan en naar de inhoud gaan

Gaan deze 181 handtekeningen eindelijk zorgen voor de echte verandering?

Een invloedrijke groep Amerikaanse ceo's besluit dat bedrijven ook hun sociale verantwoordelijkheid moeten nemen. Waarom nu pas?
Business Roundtable
© Getty Images
Business Roundtable
© Getty Images

Business Roundtable is de reeds 45 jaar oude associatie van CEO’s van leidende Amerikaanse ondernemingen. Van deze exclusieve club CEO’s hebben 181 toonaangevende bedrijven eergisteren een statement gedeeld met de wereld waarin ze aankondigen niet langer de aandeelhouder maar alle stakeholders als belangrijkste doel van de organisatie te benoemen. In het commitment verbinden ze zich aan de volgende vijf punten:

related partner content for mobile comes here
  1. Waarde leveren aan onze klanten. Het overtreffen van klantverwachtingen.
  2. Investeren in onze medewerkers. (training en opleiding en het bevorderen van diversiteit en inclusie, waardigheid en respect).
  3. Eerlijk en ethisch omgaan met onze leveranciers.
  4. Ondersteuning van de gemeenschappen waarin we werken.
  5. Het genereren van langetermijnwaarde voor aandeelhouders.

Natuurlijk, het is nog maar een statement, de praktische uitvoering zal minder eenvoudig zijn dan het gezamenlijk op papier zetten van deze commitments. Maar alle verandering begint met een eerste stap. Het echte leiderschap zal straks bepalen of deze commitments nu echt gaan zorgen voor een verandering. Daarom is het wel interessant om te zien dat niet alleen de namen van de bedrijven maar ook de persoonlijke handtekeningen op papier staan. Daardoor kunnen de CEO’s ook op persoonlijke titel worden aangesproken op hun leiderschap.

Toch is het interessant om te bedenken waarom nu? Het denken in stakeholders is niet nieuw. We snappen allemaal intussen wel dat profit geen doel op zich is maar een gevolg van. Wat is er aan de hand? Want achter iedere aanzet tot verandering schuilt een reden. Als het alleen om de reputatie gaat is dit best een behoorlijk statement. Is het zo dat de druk van de publieke opinie inmiddels dermate groot wordt dat deze bedrijven niet anders kunnen dan het commitment af te geven? Snappen ze misschien eindelijk dat organisaties meer zijn dan een geldmachine voor de aandeelhouder of zijn er misschien ook andere oorzaken die wellicht veel logischer zijn dan alleen de voorlopige “schone schijn”? Zou het zo kunnen zijn dat ze eindelijk inzien dat bedrijven die dit commitment al jaren geleden zijn aangegaan beter presteren dan deze aandeelhouderswaarde gedreven organisaties? 

Raj Sisodia schreef in 2007 al over het succes van Firms of Endearment en in 2014 samen met John Mackey (Co-CEO Whole Foods Market) de bestseller Conscious Capitalism. Beide boeken toonden aan dat waarde creëren voor alle stakeholders een groter rendement tot gevolg heeft dan alleen de focus op de aandeelhouder. En met rendement hebben we het natuurlijk niet alleen over geld of profit maar ook over de intellectuele, sociale, culturele, emotionele en ecologische opbrengsten. Bijkomend voordeel; een enorme besparing in de kosten voor marketingcommunicatie. Want organisaties die klantverwachtingen gaan overtreffen, medewerkers inspireren en stimuleren, transparant zijn en de (lokale) gemeenschap ondersteunen zullen niet langer zelf hun verhaal te hoeven vertellen maar kunnen dat overlaten aan hun tevreden klanten en medewerkers. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Nils Adriaans

Goed punt in De Standaard van vandaag:
‘Pikant detail, de term belastingen komt precies nul keer voor in de nieuwe verklaring.’

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in