Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe overtuigend is McDonald’s campagne over vleeskwaliteit?

Met een video laat McDonald's weten dat zijn burgers bestaan uit 100% rundvlees. Zal die de kritische twitteraars weten te overtuigen?

100 procent rundvlees, ja hoor. Lik me reet’ en ‘door al die e-nummers zijn de burgers net zo lang houdbaar als plastic’; een greep uit de tweets die McDonald’s dagelijks ontvangt. Ze zijn onterecht, vindt de keten, en daarom start McDonald's een campagne die misverstanden over conserveringsmiddelen in rundvlees moeten wegnemen. 

related partner content for mobile comes here

Jaren houdbaar

Over de hamburgers van McDonald’s gaan de wildste verhalen rond. Het eten zou, door de chemische toevoegingen, jarenlang houdbaar zijn. Meerdere mensen hebben dat uitgetest. Zo besloot de Canadese Dave Alexander een burger zes jaar te bewaren. Verrassend genoeg zag het voedsel er na al die jaren nog steeds eetbaar uit. Ook David Whipple uit de Amerikaanse staat Utah deed zo’n experiment. Hij bewaarde een burger 12 jaar en kwam tot dezelfde conclusie. Hij deelde zijn verhaal aan tv-programma The Doctors op CBS.

De burger van Dave Alexander
De burger van Dave Alexander na zes jaar
Burger van Dave Whipple
De burger van David Whipple na 12 jaar

‘Conserveringsmiddelen zijn niet nodig’

McDonald’s doet al jaren zijn best om de reputatieschade naar aanleiding van dit soort incidenten te herstellen. Het merk heeft al diverse video's gemaakt met bezoekers die komen kijken hoe burgers worden geproduceerd, laat journalisten langskomen in een vleesfabriek en heeft een aparte pagina over het onderwerp gelanceerd. Nu komt McDonald's, in samenwerking met TBWA\Neboko, met de video ‘Meat Tweets’. (Heeft het merk dit concept afgekeken van Amerikaanse presentator Jimmy Kimmels, waarin beroemdheden ‘Mean Tweets’ in zijn talkshow voorlezen?)

De McDonald’s video, die vier weken lang betaald wordt uitgerold op social media, legt uit hoe rundvlees wordt verwerkt. Het filmpje neemt de kijker mee naar de vleesfabriek van OSI Food Solutions Europe in Duitsland. De medewerkers lezen de tweets, waarin mensen hun vermoedens over de conserveringsmiddelen uiten, hardop voor. Vervolgens komen er beelden van het productieproces voorbij, waarmee McDonald’s wil laten zien dat de burgers worden ingevroren en daarom geen conserveringsmiddelen nodig zijn. 

De organisatie wil zo een kijkje in zijn keten en keuken geven, verklaart Eunice Koekoek, manager corporate communicatie bij McDonald’s Nederland. ‘Met Meat Tweets willen we mispercepties op een authentieke en eerlijke manier wegnemen door feiten te presenteren.’ Ze denkt dat de video overtuigend is, 'anders zouden we 'm niet maken'. 

 

Context ontbreekt

Een kritische kijker zal wellicht niet helemaal overtuigd worden. Helemaal niet als hij het beeld van de 12 jaar oude hamburger nog steeds op zijn netvlies heeft staan. Het gebrek aan overtuigingskracht zou kunnen komen omdat details over het productieproces en de houdbaarheid in het filmpje ontbreken. Denk aan: Tot wanneer is de burger houdbaar? In welke omstandigheden blijven ze langer houdbaar? Hoe kan het dat een product soms minder snel schimmel vertoont? Mispercepties zijn lastig te ontkrachten met een video waarin weinig context wordt gegeven, maar het is al een stap in de goede richting dat McDonald’s de kritische tweets benoemt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Gerben Busch

De claim is makkelijk te maken. De vraag is alleen of 100% puur rundvlees komt uit het deel waar de ossenhaas of entrecote resideren of van het restvlees dat van het karkas wordt afgespoten ...

Bwegh

Ik was laatst in een soort stal waar mensen gemalen runderlijken aten... Het stonk er en de mensen waren dik en zweterig en zagen er armoedig uit. Ze zwegen en wierpen af en toe een begerige blik op de tegenoverleggende primark. Pissen kon gratis. Dat dan weer wel.

Kees

100 procent rundvlees of niet, ze smaken naar karton. Wat maakt het uit? Sinds McDonalds met dat irritante melodietje in hun tv-reclame ervoor zorgde dat ik onmiddellijk naar de tv rende om het geluid weg te draaien - toen had ik nog geen afstandsbediening - kom ik er nooit meer.

Scato van Opstall

Achter de schermen bij McDonalds, e-nummers zijn wel het minste probleem. https://www.peta.org/blog/expose-finds-cows-shocked-hung-bleed-mcdonalds-supplier/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in