Overslaan en naar de inhoud gaan

Een ode aan het werk van Zwier

RPOTDFAW* van Nils Adriaans verschijnt vanaf nu ook op Adformatie. Deze week bracht Lukas van de Ven een ode aan Zwier Veldhoen.
Still uit de tweede pick: Planet Internet – Moderne technieken
Still uit de tweede pick: Planet Internet – Moderne technieken
Still uit de tweede pick: Planet Internet – Moderne technieken
Still uit de tweede pick: Planet Internet – Moderne technieken

Sinds een jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn *Random pic(k) of the day for a week: 'Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual van beeld/film/muziek/poëzie of wat dan ook, plus een korte toelichting (waarom heb je voor dit fragment gekozen?) op mijn Facebook-pagina - en binnenkort ook op een eigen site.' Voortaan bundelt hij iedere vrijdag de 5 bijdragen van zijn curatoren op Adformatie.nl.

related partner content for mobile comes here

Deze week was Lukas van de Ven curator. Van de Ven is voormalig creatief directeur van N=5, waar hij samenwerkte met Zwier Veldhoen. Veldhoen, die onlangs plotseling overleed, was een van de beste creatieven van Nederland.

Dit zijn Van de Vens bijdragen – in de vorm van een ode aan het werk van Zwier Veldhoen:

Van de Ven: 'Er sterven elke seconde mensen op de wereld. Logisch, en er komen er gelukkig zat nieuwe bij. Soms voel je het al jaren aankomen omdat iemand ziek, zwak of oud is. Of iemand neemt dusdanige risico’s dat Magere Hein niet geheel onverwacht komt aankloppen.

'En zo zijn er ook onder de overledenen random picks of the day. Zo voelt het... waarom Zwier verdomme? Hij was gezond, sterk en veel te jong. Ik wil deze week graag wat van zijn werk eren. Ik zou wel een jaar kunnen vullen met geweldig leuk en mooi reclamewerk van hem, daarom deze week een enigszins random pick uit zijn portfolio. Zwier Veldhoen. Copywriter, conceptdenker, denker en professioneel genieter. Wat gaan we je ongelofelijk missen.'

Eerste pick:

'Ik start met de bekende en bekroonde Lupo-campagne die mede van zijn hand is.'

Tweede pick:

'Deze mag zeker niet ontbreken. Samen met Ivar van der Zwan, bedacht Zwier deze film. Door het vak omarmd als prijswinnaar, maar ook door de toen nog (met plezier) reclame kijkende consument, die de makers beloonden met een Gouden Loekie.'

Derde pick:

'Zoveel Loekies zijn er niet te winnen. Slechts 1 per jaar. Zwier heeft er liefst 2 op zijn naam staan. Dat is behoorlijk bijzonder en erg knap. Deze film mag dus niet ontbreken deze week.'

Vierde pick:

'Tijdens het bladeren in De ADCN Jaarboeken (zou je ook eens moeten doen), kwam ik deze Audi-advertentie uit 1994 tegen. Zwier maakte deze advertentie met Pieter van Velsen bij Saatchi & Saatchi en hij kreeg een vermelding voor de copy. Ik vond ‘m destijds al geweldig, en nu nog steeds. Ondanks dat spaarzegeltjes niet meer heel actueel zijn.'

Advertentie Audi Quattro (1994)
Advertentie Audi Quattro (1994)

Vijfde en laatste pick:

'Mijn laatste random pick van deze week. Jammer want ik had zoals gezegd wel een jaar door kunnen gaan, omdat Zwier zoveel gemaakt heeft. Sla voor de aardigheid weer eens randomly een ADCN Jaarboek van de afgelopen 25 jaar open. Je zal zien dat zijn werk er bijna elk jaar in staat.
'Als laatste een film die ik met hem gemaakt. Niet omdat dit per se zijn beste werk is, maar omdat ik er samen met hem aan heb mogen werken en er een fijne herinnering aan heb. Dank je wel, Zwier, voor al je mooie werk en coaching van vele vakgenoten. X, Lukas'

Zwier Veldhoen, gefotografeerd voor Creatie in 2015
Zwier Veldhoen, gefotografeerd voor Creatie in 2015
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in