Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken

Nieuwe campagne van Libresse toont op confronterende wijze de diversiteit aan vrouwelijke emoties die behoren bij vrouw zijn
‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken
‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken
© Libresse
‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken
‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken
© Libresse

Na de prijswinnende campagnes Viva La Vulva en #BloodNormal introduceert Libresse een nieuwe campagne waarmee het vrouwentaboes wil doorbreken: #Baarmoederverhalen. De confronterende campagnevideo laat emotionele en soms moeilijke momenten zien, van miskramen tot (on)gewenste kinderloosheid, endometriose en de menopauze. Met de campagne wil Libresse vrouwen aanmoedigen om open en eerlijk te zijn over hun baarmoederverhalen. Het maandverbandmerk wil zo bijdragen aan een begripvolle wereld waarin vrouwen zich vrij voelen om de emoties en ervaringen van vrouw zijn te bespreken. 

related partner content for mobile comes here

Libresse - ‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken

Momenten in het leven

#Baarmoederverhalen is een samenwerking tussen Libresse en prijswinnend regisseur, schrijver en producer Nisha Ganatra. Volgens het merk werkten zes vrouwelijke animatoren mee aan de video die het leven in de baarmoeder in beeld probeert te brengen. De commercial toont de verschillende momenten die in het leven van de vrouw voor kunnen komen, menopauze, endometriose, bewuste kinderloosheid en de weg naar een zwangerschap. Met deze 'baarmoederverhalen' wil Libresse de biologische gebeurtenissen en de mogelijke psychologische effecten bij de vrouw weergeven. Volgens het merk voor vrouwelijke hygiëne hoort de pijn, het genot, de liefde, de haat allemaal bij de realiteit van vrouw zijn.

‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken
‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken Libresse

Iedereen is anders

Libresse legt uit dat de geschetste realiteit: vanaf twaalfjarige leeftijd elke 28 dagen ongesteld, kinderen ‘nemen’ en na het 50ste levensjaar met een paar opvliegers de overgang door, niet voor elke vrouw hetzelfde is. Volgens het merk wordt er te weinig over gesproken. Zo eindigt één op de vier zwangerschappen in een miskraam*, heeft één op de tien vrouwen last van endometriose* en voelt meer dan de helft van de vrouwen die bewust kinderloos zijn zich niet begrepen*. Libresse stelt dat het volgens veel vrouwen goed is voor het verwerkingsproces om juist over de moeilijke onderwerpen van vrouw zijn te praten, terwijl de helft van de vrouwen het gevoel heeft hier niet over te mógen praten*.

‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken
‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken Libresse

Zoomsessies met lotgenoten

Het maandverbandmerk vindt dat vrouwen zich niet door taboes, angst of onzekerheid moeten laten tegenhouden. Daarom is Libresse die conversatie aangegaan met Angelique Houtveen en Pauline Wingelaar. Zij delen hun eigen ervaringen met endometriose en IUI en nodigen andere vrouwen uit om samen in een zoomsessie openlijk en zonder schaamte te praten over wat ze doormaken en voelen. Vrouwen kunnen zich via Instagram opgeven om deel te nemen aan één van de zoomsessies. Ook wereldwijd roept Libresse vrouwen op om hun ervaringen te vertellen en te delen

Lees ook: ‘Vagina’s Untold’: Taboes doorbreken met een ode aan het vrouwelijke geslachtsdeel

Beweging in gang zetten

Ineke van den Bemt, marketing manager Essity Feminine Care legt uit dat het stilzwijgen van vrouwen in de afgelopen jaren verergerd is en dat de campagne ertoe moet leiden dat dit verandert: ‘Hoewel de campagne #Baarmoederverhalen al ontwikkeld werd voordat COVID-19 de hele maatschappij op zijn kop zette, zijn de problemen waarmee vrouwen te maken hebben niet on-hold gezet door de huidige situatie. In veel gevallen is de isolatie en het stilzwijgen van vrouwen zelfs verergerd en daarom is het juist nu zo belangrijk hier gehoor aan te geven. Met #Baarmoederverhalen willen we een beweging in gang zetten. We willen ongebaande paden bewandelen. Met oprechte aandacht voor het vrouwelijk lichaam, haar ervaringen en gevoelens die zo lang genegeerd, verzwegen en ontkend zijn. #Baarmoederverhalen start een gesprek en roept vrouwen op hun kant van het verhaal te vertellen.’

‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken
‘Baarmoederverhalen’ moet taboes van ‘vrouw zijn’ doorbreken Libresse

Credits: 

Klant : Libresse/Essity

Project : #Wombstories

Verantwoordelijk Libresse : Ineke van den Bemt

Reclamebureau : AMV BBDO

Media bureau : Zenith

PR & influencer management : HPB

Digital marketing : Isobar 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in